Tieto och Stripe hade det gemensamt att de letade talanger

IT-Finans var på Sthlm Tech Fest nyligen på Stockholm Waterfront. Arrangörerna hade lyckats sprida en känsla av lätthet, snabbhet och glädje.

En del debatter drog ut lite på tiden, men det gjorde egentligen bara så att det verkare lätt att kunna vara med. Man behövde inte vara en van talare med ett snabbläst manus för komma och berätta om sina erfarenheter! Mycket intressant!

Besökaren kunde sitta med på mängder av föredrag och paneldebatter men också besöka ett utställningsområde fyllt med företags montrar.
En utställare och deltagare som bjudit in IT-Finans att träffa dem på mässan var Tieto.
I Tietos monter var det full aktivitet och snabb åtgång på företagets giveaways, så som fidget spinners. Vi pratade med Ksenia Avetisova som är innovations- och konceptansvarig för Tietos ”Enhanced Reality Lab”. Ksenia berättar att Tieto nyligen flyttat sitt huvudkontor till Nokias tidigare lokaler i Esbo utanför Helsingfors och att många medarbetare från Finland även är i Stockholm för att inspireras av svenska företag och innovationer.

Använder ”design thinking” – samma metoder som designers
Tieto har förstås också möjlighet på mässan att berätta om företaget för andra besökare och Kseia har varit med och modererat en paneldebatt om ”future of innovation”. Hon säger att Tieto använder metoder som designers normalt använder. Man använder dem för att förstå hur alternativa tekniker, som är under utveckling nu, kan påverka framtida affärer.

– Vi jobbar tillsammans med kunder, andra stora företag och start-ups för att bygga upp ett ekosystem som kan möta framtida utmaningar. Tieto driver även en innovationsinkubator för datadrivna företag och undersöker hur man kan använda data för att få igång start-ups för att utveckla nya teknologier – och förbättra befintliga affärslösningar.

I montern kunde man ta del av några av de lösningar som Tieto jobbar med inom ”data-driven business”, med skarpa exempel på hur AI kan användas inom hälso- och sjukvården.

– En annan viktig anledning till att vi är på plats under Sthlm Tech Fest är att vi söker fler talanger. Vi är intresserade av att jobba med de bästa talangerna inom det nordiska startups-ekosystemet, säger Ksenia.

Hon säger också att Tieto är drivande inom utvecklingen av artificiell intelligens inom olika områden. Tieto har dessutom medarbetare som redan tittar på vad som kommer efter digitaliseringen. Hur ser framtiden ut när man redan digitaliserat sin affärsverksamhet? Man måste titta några steg längre och det var några av de saker som man talade om i den paneldebatt som Tieto medverkade i.

Stripe har verktygen för betalningarna
Ett annat företag som IT-Kanalen träffade var Stripe. Stripe har en plattform som hjälper företag att ta betalt på nätet. Tidigare var det ett stort problem hur man tar emot betalningar, men nu finns det många lösningar bland annat den från Stripe, som är ett företag från San Francisco.

Här på Sthlm Tech Fest möter vi Felix Huber och Klaas Flechsig från Stripes kontor i Berlin. De har svenska kolleger som säljer Stripes produkter men letar också just nu efter någon som kan vara deras speciella representant i Norden, en så kallad growth-lead.
Stripe har alltså en infrastruktur för företagsaffärer. Man jobbar med alla storlekar på företag. Företag som fortfarande växer behöver bra verktyg.
– Verktygen är extremt viktiga först för att de ska kunna starta, säger Felix. Därefter för att kunna växa och lyckas. Det är nödvändigt att ha sådana bra verktyg.
Stripe har låtit göra en undersökning bland svenska företag som visar att 80-90 procent håller med om att verktygen är viktiga.

Bra lösning för start-ups
-Vi jobbar med start-ups varje dag, säger Felix. Därför vet vi att det verkligen är viktigt för dem med de här verktygen. Start-ups har vanligen begränsade resurser. En start-up har kanske råd med två ingenjörer. Då är det bra om de slipper jobba med att skapa en betalningsplattform eftersom det redan finns många färdiga att använda.
Just nu behöver Stripe lära sig hur det svenska ekosystemet ser ut. Man vill också ta reda på hur mycket av expansioner utanför egna landet som beror på vilka verktyg man kan hitta. Svenska företag är ofta internationella och blir det redan i ett tidigt stadium. Marknaden är dynamisk men befolkningen är liten, därför tittar man tidigt utomlands.

De som använder verktygen svarade i undersökningen att det var bra att ha verktyg eftersom det håller kostnaden nere och är lätta och snabba att komma igång med. 41 procent sa också att verktygen hjälper dem att skala upp internationellt.
Idag är det möjligt för till och med enskilda privatpersoner att starta företag. De kan göra saker som tidigare bara jättestora företag kunde göra. Den saken har förändrats på bara fem till tio år. Fältet har, kan man säga, blivit ganska jämlikt för stora och små företag.

I Stripes undersökning svarade 68 procent att deras företag inte existerat om det inte vore för verktyg från tredje part, säger Klaas.
Företagen ombads också att nämna verktyg som de känner till. Det resulterade i en lista på nästan 150. Listan innehöll alltså inte bara Amazon Web Services och Paypal, utan en mängd andra företag och tjänster.

– Det är bra och hälsosamt att det finns så många. Dessutom förstår man av mängden att det finns ett behov, säger Felix.
Stripe startade 2011. Inledningsvis erbjöd man en lösning så att slutkunder skulle kunna betala med kreditkort på nätet. Sedan dess har Stripe lagt till en mängd andra funktioner.

Tictail använder Stripe
Ett företag som använder verktyg från Stripe är marknadsplatsen Tictail som har en tjänst som innebär att andra kan starta webbutiker på deras plattform.
-Tictail är ett framgångsrikt svenskt företag, säger Felix. De är dessutom väldigt internationella. Säljarna är små affärsägare. Därför har de ett behov som är ganska komplext men Stripe har ett verktyg som heter Stripe Connect som gör det enkelt att bygga just en sådan marknadsplats som Tictail byggt.
Ytterligare ett exempel är om man har en tjänst som innebär att kunderna köper en prenumeration. Då har man också specifika behov, men andra. Till dem har Stripe en tjänst som heter Stripe Subscriptions. Ett sådant företag måste kunna hålla reda på vilka kunder som har vilket abonnemang och när de ska göra nästa betalning.

Men varken Stripe eller de andra aktörerna har lyckats skapa något som fyller alla behov som kan tänkas. Därför finns det möjlighet att knyta mer än ett verktyg samtidigt till sin business, avslutar Felix. Slack, exempelvis, använder Stripe – och Stripe använder Slack.
Stripe har funnits på den svenska marknaden i ungefär två år. Lång tid i start-up-sammanhang!