Sverige först ut när Wish startar kundservice i WhatsApp

WhatsApp har lanserat WhatsApp Business, en chattlösning där företag kommer att kunna kommunicera med sina kunder via mobilen.

Wish är bland de första i världen och det enda företaget i Sverige som har implementerat tjänsten.

Redan 2017 lanserade WhatsApp sin tjänst för små företag och den har i dag tre miljoner användare. Nu släpps en lösning för större företag som behöver ett verktyg för att kommunicera med både nya och befintliga kunder i stor skala.

WhatsApp har 1,5 miljarder användare i 180 länder och är mest känd som ett sätt att skicka meddelanden privatpersoner emellan. Nu får de också möjlighet att kommunicera med företag via appen, något som Wish nu inför i Norden med start i Sverige. I dagsläget kan kunderna få orderbekräftelser och kontaktinformation via appen, och framåt kommer det också att gå att prata direkt med kundservice i WhatsApp.

– Genom att erbjuda kundservice via WhatsApp gör vi shoppingen ännu enklare och tryggare. Och framöver kommer en chattfunktion att läggas till. Wish har på kort tid och genom ett oslagbart utbud blivit den populäraste shoppingappen i många länder – en position vi är beslutna att behålla och stärka, säger Håvard Stjernen, Country Manager Nordics på Wish.

Wish kapar mellanhänder och gör det möjligt för konsumenterna att handla cirka 200 miljoner olika produkter till mycket låga priser direkt från 1 miljon tillverkare över hela världen.

– Svenskarna har insett att de både kan spara pengar och komma åt produkter som inte finns att köpa – eller som tagit slut i butikerna – här hemma. Det har gjort Sverige till en relativt sett stor och viktig marknad för Wish. Därför är det naturligt att den svenska marknaden prioriteras när vi vidareutvecklar kunderbjudandet, säger Håvard Stjernen.