Svenskt bolag gör feta hundar smala i Kina

Svenska bolaget Tracy är nu klart för Danske Banks nHack i Kina.

Genom programmet får utvalda startups tillgång till nätverk och stöd för att etablera sig på den stora kinesiska marknaden, något som kan vara svårt utan de rätta kontakterna.

40 procent av Sveriges hundar är ohälsosamma och många tidiga symtom på ohälsa upptäcks inte tid vilket kan leda till sjukdomar och dyra veterinärbesök. I Norden är det djurförsäkringar som står för den kostnaden medan det i många andra delar av världen ofta drabbar den enskilde individen. Detta är även ett globalt problem och Kina är inget undantag där det finns över 60 miljoner sällskapshundar i de 20 största städerna.

Detta är något som Tracy vill ändra på. Med bolagets lösning ger dem hunden en röst.

Genom ett designat halsband, artificiell intelligens och hundbeteendevetenskap samlas data in via rörelsesensorer som sedan analyserar och presteras i form av insikter kring vad din hund gör, vad dem behöver och om den har tidiga symtom på ohälsa direkt i din smartphone.

– Idag finns det 500 miljoner hundar runt om i världen, och pet tech segmentet är veklingen på upptåg, inte minst i Kina där antalet hundar ökar med 30 % varje år. Trots detta är det ingen som kan berätta för sina familjer vad dem behöver för att må så bra som möjligt. För hundar kan ju inte prata, och människor kan ju inte skälla. Danske Banks program ger oss möjligheten att etablera värdefulla kontakter vi behöver för att lyckas, säger Mikaela Pedersen, COO och Co-founder Tracy.

– Det är tufft att etablera sig på nya marknader, inte minst i Kina och då är vårt acceleratorprogram en bra start för ett bolag som Tracy. Jag är inte bara vd utan även en hängiven hundägare och jag ser stor potential i den här typen av produkter, så det är roligt att få stötta Tracy på deras tillväxtresa, säger Berit Behring, Danske Bank Sverige.