Svenska startups undersöker lansering på kanadensiska och nordamerikanska marknaden

Nitton utvalda startups från Sverige reser till Montreal, Kanada, 21 – 29 september 2018.

Ola Karlsson, Orderalong, Urban Bergquist, Företagsfabriken, Eric Frisell och Robin Backström, båda YLDR (saknas på bilder gör André Francois, Happy at Work och Helena Collin, Företagsfabriken)

De deltar i årets upplaga av Scandinavian Startup Week för att utveckla sina internationella nätverk och skapa affärskontakter i Kanada och Nordamerika.

Scandinavian Startup Week är ett återkommande initiativ som tar nya tillväxtföretag ut på internationella marknader. Resan samarrangeras av BizMaker i Västernorrland, Företagsfabriken i Kronoberg, Kalmar Science Park och Movexum i Gävleborg.

–Kanada är en spännande ingång för de företag som vill komma in och lyckas på den nordamerikanska marknaden med sitt välkomnande affärsklimat och lägre etableringskostnader än i USA. Vi räknar med att entreprenörerna får veta mer om vad de behöver göra för att bli framgångsrika ”over there” och skapar ytterligare bra och viktiga kontakter med både startups, kunder och intresserade investerare, säger Urban Bergquist, affärsutvecklingsansvarig, och Helena Collin, vd, på Företagsfabriken.

I programmet för veckan ingår möten med samarbetspartners, kollegor, investerare och kunder.

De
kommer även besöka handelskontor, kanadensiska inkubatorer och hubbar för utveckling.

–Nordamerika är näst efter Asien störst när det kommer till eSport. Därmed är detta en utmärkt möjlighet för oss att se hur marknaden fungerar och hur vi kan göra vårt erbjudande attraktivt för dem, säger Robin Backström, vd på YLDR.

–Vårt bolag Orderalong står inför lansering av en tjänst som lämpar sig att växa internationellt. I Kanada finns en bra bit över en miljon småföretag. Den enskilt största gruppen av dem ligger inom vår målgrupp – butiker och e-handlare inom detaljhandeln, säger Ola Karlsson, vd på Orderalong.

Alla medföljande startups har genomgått en urvalsprocess. Inför resan ha de förberetts genom utbildning i Business Swedens LEAP-program och haft särskilt pitchträning på engelska. De har all även inför resan bokat affärsmöten med potentiella partners eller kunder i Montreal.

–Vi är redo att skala upp verksamheten och börja bearbeta internationella marknader. Inför resan slipar jag nu på businessfranskan och har kontakt med affärskollegor som har erfarenheter av lansering på kanadensiska marknader. Jag ser verkligen fram emot att åka dit! säger André Francois, vd på Happy at Work.

Företagsfabrikens uppdrag som Kronobergs företagsinkubator är att tillhandahålla den snabbaste vägen till internationell tillväxt och Scandinavian Startup Week är ett erbjudande till våra inkubatorbolag på den vägen.