Med Stripe kan svenska företag nå över en miljard kinesiska konsumenter

Idag ingår Stripe i ett globalt samarbete med Alipay och WeChat Pay vilket möjliggör att företag runt om i världen kan nå över en miljard kinesiska konsumenter.

Från och med idag kan företag som har Stripe använda Alipay och WeChat Pay på sina webbplatser. För första gången kan behöriga företag aktivera både Alipay och WeChat Pay direkt från Stripe Dashboard, utan att det krävs ytterligare utvecklingsarbete eller omständiga procedurer för att bli godkänd. Dessutom kommer integrationen med Alipay ge stöd för både engångsbetalningar och återkommande betalningar. För första gången är det möjligt för SaaS och prenumerationstjänster att använda Alipay i sina affärsmodeller.

Kreditkort står för endast en liten del av köpen på internet i Kina, vilket innebär att en majoritet av företag utanför Kina inte kunnat vara en del av världens största marknad eftersom de inte kunnat hantera de betalningsmetoder som föredras av kinesiska konsumenter

Den höga efterfrågan på utländska produkter och tjänster kommer resultera i att en fjärdedel av Kinas befolkning, vilket är mer än hälften av alla onlinekonsumenter, antingen kommer att handla direkt från utländska webbplatser eller via tredje part innan 2020. Dessutom står mobila köp för 71% av den kinesiska e-handeln, vilket 2016 motsvarade 750 miljarder USD försäljning. Alipay och WeChat Pay dominerar inom mobila betalningstjänster i Kina med en marknadsandel om 92% vilket representerar över en miljard användare.

Från och med idag kommer Alipays engångsbetalningar att vara tillgängliga för Stripes globala användare. Återkommande betalningar och WeChat Pay lanseras i en begränsad betaversion.

Tillkännagivandet av dessa nya samarbeten sammanföll med Stripes officiella lansering i Hongkong under morgonen.

Så här säger John Collison, vd och med grundare Stripe och Souheil Badran, vd för Alipay i Nordamerika om samarbetet.

– Stripe vill bygga en enhetlig infrastruktur för internetekonomin. Genom att vi fördjupar vårt befintliga samarbete med Alipay och ingår i ett nytt samarbete med WeChat Pay, möjliggör vi för företag att på ett enkelt sätt få tillgång till den en gång ogenomträngliga kinesiska marknaden och på ett sätt som konsumenterna föredrar,  säger John Collison, vd och medgrundare av Stripe.

– Oavsett om vi befinner oss på östra eller västra halvklotet fokuserar vi på att förse företag med de verktyg och den infrastruktur som de behöver för att lyckas i den moderna ekonomin,” säger Collison.

– Med målsättning att skapa ett globalt kontantfritt samhälle, har Alipay utvecklats från en digital betallösning till att möjliggöra en ny livsstil för kinesiska konsumenter och resenärer långt bortom Kinas gränser. Vi är glada över att kunna fördjupa vårt samarbete med Stripe och koppla samman globalt sinnade kinesiska konsumenter med hundratusentals företag runt om i världen som använder Stripe, säger Souheil Badran, vd för Alipay i Nordamerika.