Stripe lanserar Sigma- ett nytt analysverktyg som demokratiserar tillgången på finansdata

 

Föreställ dig hur en medarbetare på ett tekniskt företag frågar i finansdata – lika enkelt som när hen söker i sin e-post. Det är så Sigma, det nya dataanalysverktyget från Stripe, ska användas.

Finansiell analys är inte längre reserverad för experterna. Sigma låter dig köra anpassade SQL-frågor på Stripe-data i din översiktspanel och ger snabba svar på specifika affärsfrågor.

En nyckelfaktor för att skärpa företagets konkurrenskraft är att förse medarbetarna med skarpare redskap, som gör dem mer effektiva. Sigma är ett sådant verktyg som låter dem möjligt för alla att gå direkt till källan och på några få minuter få svar på sina frågor. Om en fråga uppkommer under ett möte, vilket ofta händer, kan svaret ges mer eller mindre direkt.

Till exempel – på företaget Slack, en leverantör av verktyg som hjälper företag att organisera sin kommunikation, tog det bara två frågor i Sigma för att spara in en hel dag av det månatliga bokslutsarbetet. En medarbetare i finansteamet lärde sig själv SQL på några timmar och bad sedan IT-avdelningen lägga till data så hon kunde ställa än mer riktade och slagkraftiga frågor.

Sigma är utvecklat huvudsakligen för moderna teknikföretag och är mest användbart för de som redan använder Stripe och är omgående fullt integrerat med Stripe-kontot. Att använda Sigma är lika enkelt som att göra en sökning i e-post och kräver inga speciella tekniska färdigheter, som kodning. Eftersom det är så enkelt att använda för alla anställda, bidrar Sigma till att demokratisera användningen av finansiella data.

Sigma är särskilt användbart för små och medelstora företag som behöver vara effektiva och smidiga – men som fortfarande idag har en tendens att separera sina data. Snabba och välgjorda analyser kan vara en riktig superkraft, till exempel när du granskar viktiga mätvärden och presenterar dem i mallade rapporter eller bygger strukturerade datalager. Dessa vanliga metoder har dock nackdelar, de är ofta icke-flexibla eller kräver komplicerad datainsamling och underhåll.

Med Sigma elimineras sådana nackdelar. Om du har ett Stripe-konto är Sigma redan anpassat och tar ingen som helst tid att konfigurera. Det är enkelt att utforma en fråga om vilken faktor som helst som påverkar verksamheten, vare sig den handlar om demografi, säsongspåverkan, geografi, prissättning, design, kostnader eller volymer med mera.

Eftersom Sigma är så snabbt och enkelt att använda kan även en nybörjare dra direkt nytta av verktyget. Det handlar om några minuter, diskussioner på ett möte kan till exempel klaras av direkt när en fråga dyker upp – i stället för att be någon ta reda på svaret och redovisa på nästkommande möte.