Stripe lanserar nya verktyg för Europas plattformsekonomi

Stripe lanserar en ny infrastruktur för betalningshantering till Stripe Connect, sin ledande produkt för plattformar och marknadsplatser.

Plattformar som Tictail, Confetti och Croove använder verktygen i Connect för att hantera betalningar i över 130 valutor, bland annat till säljare över hela världen. Allt helt enligt PSD2-kraven.

  • Stripe Connect uppgraderas kraftfullt för att hantera nya affärsmodeller som marknadsplatser utvecklar.
  • Connect förser marknadsplatser med funktioner som fullt ut motsvarar PSD2-kraven.
  • Data från Mattermark visar att nystartade marknadsplatser i Storbritannien drar in mer pengar efter Brexit: 847 miljoner dollar under de tolv månaderna sedan EU-omröstningen jämfört med 519 miljoner året innan.

Sedan tidigare stödjer Connect marknadsplatser som gör en-till-en-betalningar (till exempel en husägare som betalar ett städföretag) samt en-till många (som när en kund betalar en tjänsteförmedlare som i sin tur betalar både restaurang och hemleverantör). Nu tillgodoser Connect ytterligare tre affärsmodeller som marknadsplatser utvecklar:

  • Många-till-många (många in- och utbetalningar) – exempelvis kan en plattform för gymmedlemskap använda detta, då många kunder betalar en given månadsavgift till plattformen som fördelar betalningen till de olika gymmen efter hur många besökare de har.
  • Frysta medel (utbetalningar vid skilda tillfällen) – som när en plattform för crowdfunding, som Indiegogo, kan betala ut hälften av de insamlade pengarna till en entreprenör då ett projekt startas och resten när det är genomfört och givarna fått sina produkter.
  • Kontodebitering (marknadsplatser kan debitera säljares konton) – till exempel kan en marknadsplats direkt debitera sina säljares konton utan att behöva samla in deras respektive kreditkortsinformation. 

Snabbspår till PSD2-efterlevnad

På senare år har marknadsplatser mångfaldigats över hela kontinenten, i takt med att plattformar som Deliveroo och Blablacar på allvar påverkar hur människor köper och säljer online. År 2025 kan onlineaffärer vara värda 140 miljarder pund bara i Storbritannien.

Inför implementeringen av PSD2 i januari 2018 blir förmågan att följa reglerna alltmer det som mest intresserar nystartade marknadsplatser med komplexa betalningsflöden. Stripe Connect erbjuder marknadsplatser runt om i Europa full PSD2-kompabilitet och garanterar att de inte kommer att äga eller kontrollera kundernas pengar.

I bakgrunden lagrar Stripe kreditkortsinformation för upprepade inköp på ett säkert sätt, ger hjälp med bokföring och skatteredovisningar, verifierar säljares identiteter med flera funktioner som garanterar PSD2-efterlevnad enligt alla tillämpliga regler. Kraven på marknadsplatser varierar mellan Europas länder men med Connect kan de med en enda produkt göra affärer på hela kontinenten.

John Collison, Stripes medgrundare och ordförande, kommenterar.

– Allt eftersom mjukvara tar över världen vinner plattformar som Deliveroo och ASOS ny mark i Europa. Vare sig det gäller att beställa middag med en fingerrörelse på en skärm eller helt nya sätt att bedriva crowdfunding växer antalet Stripe-användare över hela kontinenten och världen. När Connect nu finns i Europa har företag av alla storlekar en enda produkt som de kan använda för att starta en marknadsplats på bara ett par dagar. De kan använda Stripe till allt, från att värva användare och hantera betalningar till säkerhet, efterlevnad av regler och så vidare.

Tom Blomfield, medgrundare av Monzo som hanterat en kvarts miljard pund genom Stripe, säger: