Standardiserade lösningar och funktioner skapar nödvändiga marginaler
Hem IT-FINANS TRENDER Standardiserade lösningar och funktioner skapar nödvändiga marginaler

Standardiserade lösningar och funktioner skapar nödvändiga marginaler

Publicerat av: Redaktionen

Efter vårt mycket givande möte med Virtusas VD Joakim Wiener fick vi även möjligheten att prata med en av företagets kunder här i Sverige i form av Fredrik Ulfhielm som är utvecklingschef i Swedbank Robur.

Under detta samtal ger Fredrik sin syn på samarbetet med Virtusa och vad Roburs primära målsättning med detta samarbete varit.

  • Efter vårt mycket givande möte med Virtusas VD Joakim Wiener fick vi även möjligheten att prata med en av företagets kunder här i Sverige i form av Fredrik Ulfhielm som är utvecklingschef i Swedbank Robur. Under detta samtal ger Fredrik sin syn på samarbetet med Virtusa och vad Roburs primära målsättning med detta samarbete varit.
    • Vi har en förhållandevis lång erfarenhet av Virtusa, eller rättare sagt av TradeTech som företaget hette innan de blev uppköpta. I den tidigare skedanden använde vi oss primärt av deras kompetens i run konsultroll men för cirka 1,5 till 2 år sedan så gjorde vi ett aktivt val att outsourca allt större delar. Eller outsourca är kanske fel namn, jag skulle nog säga att vi köper flera av Virtusas tjänster och produktlösningar.
    • Anledningen till detta är att mer eller mindre alla företag inom finanssektorn arbetar med allt mindre marginaler och vi var tvungna att ser över var vi lägger våra resurser. Vår uppgift är såklart att primärt förvalta pengar och detta omfattar inte bara att hitta nya intäktsvägar utan i lika stor grad att minska utgifter. Detta görs i vår bransch exempelvis genom att minska underhåll och support.

    En förstående partner

    Fredrik Ulfhielm

    Fredrik Ulfhielm utvecklingschef, Swedbank Robur

    En viktig del som Fredrik och hans kollegor titta på när de ska välja samarbetspartners är, förutom kompetensen såklart, förståelsen för företaget och dess behov samt att de har samma värdegrund. Mer eller mindre alla företag kan tillhandahålla IT-relaterade tjänster men lång ifrån alla har den bredare förståelsen och som i detta fall kombinationen av teknik, ekonomi och framåtblickande lösningar.

    • Vi köper inte bara en produkt, vi köper även förståelsen, möjligheten att se vad som kommer bakom nästa kurva. Vi köper kunnandet att välva in trender och möjligheten att läsa av framtiden. Vi får löpande förslag på vad vi kan göra nu eller förbereda inför för att alltid vara på rätt spår när nyheterna kommer.
    • Tack vare att Virtusa jobbar med flera kunder med samma behov så kan de såväl system som verksamhet. Utifrån detta kan de tillhandahålla delvis standardiserade lösningar och funktioner som gjorde det förvånansvärt enkelt att implementera deras lösningar i våra befintliga system.

    Mogen marknad

    Fredrik berättar vidare att Sverige är en mogen finansiell marknad med mycket kontrollfunktioner och där vi är vana användare av instrument och program för analys med mera. Detta skiljer sig tydligt mot flera andra euroepiska länder. Exempelvis är vi i Sverige enormt starta på fondsidan. Ska detta jämföras med Luxembourg som kanske har 200K transaktioner på en månad kan vi i Sverige ha flera miljoner transaktion på en dag. Även här ser Robur en tydlig kundnytta utifrån samarbetet med Virtusa som är snudd på unika med sitt breda kunnande vilket även omfattar nya och kommande lagar vilka både ska förstås, tolkas och implementeras i de olika företagen på bästa sätt.

    –          En av de största fördelarna med Virtusa, sett utifrån vår verksamhet, är deras omedelbara respons. Om något går fel, för till och från händer detta alltid oavsett bransch, så vet Virtusa redan om det och kan informera oss och våra tekniker om läget. Vi vet direkt om det är ett större problem och dess inverkan eller ett mindre som kan vänta. På detta sätt har vi en löpande dialog vilket även omfattar kommande lösningar. Vi har, kan man säga, en ge och ta relation, där vi kan utbyta erfarenheter och kompetenser för att slutändan få fram den bästa lösningen för våra kunder.

    • Skulle vi hantera de tjänster som Virtusa sköter om inhouse så att säga så handlar detta om kanske upp till fyra tjänster och då gäller det även att hitta rätt personer för dessa tjänster. Vi har en operativ tid på mellan 06 och 22 med en mer kritisk tidsintervall mellan 08 och 19. Detta blir långa dagar att ha egen bemanning, framför allt när vi ska väga in en viss form av personal redundans. Tack vare vårt nära samarbete med Virtusa så behöver vi inte fundera på detta utan kan lägga kraften på det vi är bästa på, vilket i slutändan gynnar våra kunder.

    Fakta om Swedbank Robur;

    Swedbank Robur är Sveriges största och en av Nordens ledande kapitalförvaltare och ett helägt dotterbolag till Swedbank. Var tredje svensk sparar i Swedbank Roburs robur loggafonder. Swedbank Roburs förvaltning har genom åren belönats med en rad utmärkelser från analysföretagen Lipper och Morningstar.

    Swedbank Robur strävar hela tiden efter att erbjuda de bästa investeringslösningarna som möter kundernas behov och önskemål samt levererar en avkastning som kunderna känner sig nöjda och bekväma med.

    Webbadress; http://www.swedbankrobur.se/index.htm

Relaterade Artiklar