Skydda ditt företag – skaffa digital brevlåda

Vill du minska pappershögen och samtidigt hindra andra att komma åt din företagspost? Med en digital brevlåda får du post från myndigheter digitalt istället för på papper.

Se filmen om varför du som företagare ska skaffa en digital brevlåda och skydda ditt företag

Vad är en digital brevlåda?
Med en digital brevlåda kommer post från Bolagsverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Till skillnad från vanliga mejl är den digitala brevlådan säker eftersom inloggning sker med e-legitimation, till exempel Mobilt BankID. Ångrar du dig kan du när du vill avsluta tjänsten och få posten på papper igen. Digital brevlåda finns både för företag och för privatpersoner.

Hur skaffar jag digital brevlåda?
För att kunna skaffa en digital brevlåda för företag måste du vara firmatecknare och ha e-legitimation. Ingen obehörig kan komma åt den digitala brevlådan eftersom du loggar in med e-legitimation. För att skaffa digital brevlåda för privatperson behöver du bara en e-legitimation.

Att välja digital brevlåda
Har du ett aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller ekonomisk förening kan du skaffa digital brevlåda från Kivra, Digimail och Min myndighetspost.

Är du enskild näringsidkare skaffar du digital brevlåda som privatperson. Du kan välja Kivra, Digimail, Min myndighetspost och e-Boks.

Sitter du i styrelsen för ett företag kan viss post skickas till dig som privatperson. Det är därför viktigt att du skaffar en digital brevlåda som privatperson för att inte missa några meddelanden.

Se film som förklarar hur det fungerar här.

Läs mer på: http://bolagsverket.se/pb/etjanster/digital-brevlada