Sju av åtta banker oförberedda på digitala utmaningar

– Kunder rekommenderar hellre lösningar från FinTech-bolag

xps1dg9gkzno5j8d1fsuFinTech¹ bolagen vinner snabbt mark hos de svenska konsumenterna samtidigt som bankerna erkänner att de är oförberedda på att möta den växande utmaningen som sektorn utgör, enligt Capgeminis World Retail Banking Report 2016. Rapporten visar också att kundnöjdheten bland svenska kunder hos FinTech-bolagen är högre än hos de traditionella bankerna, sett till viljan att rekommendera tjänsterna till sina vänner (52,4 % jämfört med 37,8 %).

I Sverige använder sig i genomsnitt fler personer av FinTech-tjänster, som till exempel säkra betalningar, crowdfunding eller lån mellan privatpersoner, jämfört med Västeuropa och det globala genomsnittet.Drygt två av tre svenskar är kunder hos ett FinTech-bolag och penetrationen av FinTech-bolagen är än högre bland unga konsumenter, där 4 av 5 använder sig av FinTech. De främsta fördelarna svenskarna ser med FinTech är:

  • användarvänlighet (70,7 %)
  • bra service (63,9 %)
  • lägre avgifter (62,1 %)
  • snabbare service (61,8 %)

Globalt visar rapporten att bankerna dock har en annan bild av FinTech-tjänsternas värde för konsumenterna: endast 36 % tycker att FinTech-bolagen erbjuder snabb service och 2 av 5 tycker att FinTech-bolagen erbjuder en bra användarupplevelse.

Idag finns det cirka 6 000 personer som jobbar inom FinTech i Stockholm. Utvecklingen av FinTech-sektorn har gått häpnadsväckande fort och bankerna har länge inte hängt med. Kunderna har än så länge ett större förtroende för bankerna än för FinTech-bolagen, men de kommer ikapp väldigt fort, säger Karl Bjurström, Head of Digital Strategy & Customer Experience, Capgemini Consulting.

Nya förutsättningar kräver nya strategier

Globalt står bankerna dåligt rustade att hantera de digitala förändringar som just nu påverkar bank- och finansbranschen. 96 % av de tillfrågade bankcheferna tror att branschen utvecklas mot ett digitalt ekosystem där FinTech-bolagen spelar en allt större roll, men bara drygt en av åtta bankchefer anger att man har de tekniska förutsättningarna att följa utvecklingen.

På global nivå anger bankcheferna att de måste se FinTech-bolagen som potentiella partners, 46 % anger att de är intresserade av ett samarbete och 44 % av att genomföra investeringar i detsamma. Endast var femte bankchef anger att de planerar att förvärva FinTech-bolag eller deras teknik.

− Bankerna har förstått att FinTech kommer att kräva förändrande förmågor i bankernas egna verksamheter. Anledning till att bara en av åtta banker känner sig rustad för de nya digitala förutsättningarna är ofta föråldrade IT-system som inte tillåter att skapa det gemensamma digitala ekosystemet som krävs. Bankerna måste investera i systemskiften och API-utveckling, det vill säga mjukvara som möjliggör användningen av bankernas data i exempelvis mobilapplikationer, för att kunna samarbeta med FinTech-bolagen samt tillgodose framtida krav på kundupplevelse, säger Karl Bjurström.

World Retail Banking Report 2016 – World Retail Banking Report 2016 baseras på data från 16 000 konsumenter i 32 länder och är den största undersökning av kundupplevelsen av sitt slag. Rapporten innehåller även kvalitativ data från djupintervjuer med bankchefer.

För mer information besök www.worldretailbankingreport.com

¹ FinTech hänvisar till användning av digital teknik för att effektivisera traditionella finansiella produkter och tjänster. Detta inkluderar såväl digital teknik som erbjuds som nya och oberoende tjänster till konsumenterna som tjänster som förbättrar och möjliggör traditionellt bankväsen och finansiella tjänster.