Showroomet som är en butik för Smarta Hem

Somfy Sweden AB har sedan hösten 2016 arbetat med smarta hem mot konsumenter via sitt showroom i Malmö.

Tanken med detta unika showroom är att visa upp möjligheterna med Somfys Smarta Hem i en autentisk miljö. Fokus från början var inte försäljning men sedan sommaren 2018 är det mer inriktning på butik och försäljning då marknaden är mer mogen nu. Somfy Smarta Hem är nu en butik för smarta hem som dessutom har ett unikt showroom.

Somfy Sweden AB har funnits i Sverige sedan 1969 och är ett franskt bolag som idag är världsledande tillverkare av rörmotorer för solskydd. År 2016 flyttade företaget till snabbväxande området Hyllie i Malmö. I samband med flytten valde företaget även att satsa mer på segmentet smarta hem och konsumentmarknaden för detta. Ett unikt showroom öppnades på Arenagatan i Hyllie, inte långt från Malmö Arena eller Emporia. Förutom att visa upp möjligheter med smarta hem såldes också produkter för smarta hem direkt till konsumenterna. Detta var en ny företeelse inom företaget som främst sålt via återförsäljare över hela landet.

I samband med satsningen kring ett showroom och försäljning anställdes Samir Diaz som butiksansvarig. Idag har han fått igång försäljningen men även startat upp en del andra projekt.

”- Det var, och är en utmaning att sälja produkter till slutanvändare om de inte vet vem du är. Därför började vi tidigt med att försöka stärka vårt varumärke genom att få prylexperter och vanliga tidningar att skriva om oss. Omnämnde i media ger förtroende och samtidigt en kvalitetsstämpel” säger Samir Diaz.

”- Sen insåg vi att smarta hem och nyproduktioner passar bra ihop. Vi började tidigt med att försöka hitta samarbeten som idag lett till ökat engagemang kring smarta hem. Ett par exempel är Skånska fastigheter, SkandiaMäklarna Langren och SIG Invest” berättar Samir vidare.

Somfy hjälper även privatpersoner som ska bygga nytt hus med rådgivning för att få in det smarta hemmet från start.

Detta görs främst genom en kostnadsfri inspirationstimme där alla sitter ner i lugn och ro och diskuterar fram en lämplig lösning. Samir nämner att kunden i första skedet kommer in och tittar vad det finns för produkter. Därefter bokar denne in ett möte så familjen eller partnern kan få en visning samt att de tillsammans kommer fram till en lösning som passar just deras hem.

”- Vi försöker vara mer tydliga med att vi är en butik och att de kan köpa produkten direkt hos oss. Vi har tydligare produktvisningar med priser, skyltar och även tydliga budskap på fönsterna” berättar Samir.

Enligt Samir har intresset för smarta hem ökat men fortfarande är det ett relativt nytt begrepp så startsträckan är lång. Därför har Somfy även börjat erbjuda programmeringshjälp i Malmö med omnejd.

”- Vi hjälper kunden att lägga upp olika scenarier och tidsbestämda funktioner samtidigt som vi berättar vad det finns för mer möjligheter. Trots att vår lösning för smarta hem är lättanvänd så är det ändå något nytt och det är vårt ansvar att hjälpa kunden att komma igång och känna sig trygg med vår lösning. Sen finns det kunder som inte vill eller har tid att starta upp på egen hand, då är denna tjänst perfekt. Vi skapar grunden och vill kunden inte lägga till något mer så har de kommit igång snabbt och enkelt” förklarar Samir.

Den 27-28 oktober firar Malmös smartaste butik/showroom 2 år med fina erbjudanden, tävlingar och visningar av det smarta hemmet! Varmt välkomna till oss på Hyllie!