SBAB sparar 7 milj sekunder

Tidigare i år kortade SBAB svarstiderna för deras mest affärskritiska system med 7 miljoner sekunder genom att låta Basefram leverera en stabil driftsplattform.

”Vi gillar affärsmässigheten från Basefarm, vi gillar leveranserna och vi gillar innovation i affären framåt”, säger Jan Stenkvist, Senior Vendor Manager på SBAB om varför de breddar sitt samarbete med Basefarm.

Utmanade SBABs arkitektur
2014 sökte SBAB ny leverantör för drift av sin webbplattform för SBAB:se. Efter att Basefarm i upphandlingen utmanat SBABs egna arkitektur, så bytte Sveriges femte största bank till en mer kostnadseffektiv och elastisk plattform via Basefarm. En av vinsterna med bytet blev mer tid och resurser för utveckling och att möta kundernas behov bättre.

”När vi 2014 sökte en snabbfotad och innovativ leverantör med snabb förändringstakt så fastnade vi för Basefarm”, berättar Jan Stenkvist och fortsätter: ”De har under två år överträffat våra förväntningar. Det är anledningen till att vi nu har utökat leveransen och även lagt ett affärskritiskt system hos Basefarm.”

Från daglig omstart till driftsstabilitet
Fram till i våras har SBAB brottats med prestandaproblem hos ett av de viktigaste IT-systemen inom banken – Kreditberedningssystemet. Systemet används av kunder för att via webben ansöka om ett lånelöfte eller låneansökning och även av SBABs alla 150 handläggare i kundtjänst. Prestandaproblemet krävde dagligen en proaktiv omstart. Handläggarna och kunder tvingades vänta i över 10 sekunder innan systemet svarade, vilket var oacceptabelt. Efter flytten av systemet till Basefarms plattform, har svarstiderna kortats markant och idag har systemet en helt annan driftsstabilitet. Nu kan SBAB fokusera på att optimera drift istället för omstarter.

Konsten spara 7 miljoner sekunder
SBAB kan tydligt räkna på vad en förbättrad driftsstabilitet ger i både sekunder och kronor.

Flytten gav besparingen om 7 sekunder genom att Kreditberedningssystemets svarstider minskat från i genomsnitt över 10 sekunder till svarstider under 3 sekunder. En förbättring på över 200 % eller om man räknar ihop tidsbesparingen för alla 150 handläggarna, en besparing på 7 miljoner sekunder eller nästan 2000 timmar på ett år.

”Basefarm arbetar med dedikerade kundteam som kontinuerligt föreslår förbättringar och förändringar av kundernas driftsmiljöer. SBABs kreditbedömningssystem är inget undantag utan bara en bekräftelse på hur stor skillnad rätt driftsleverantör kan göra i den dagliga verksamheten och för kundupplevelsen”, säger Olle Hellgren, Senior Key Account Manager på Basefarm.