SAP hjälper banker skapa en vassare kundupplevelse

SAP har lanserat SAP Omnichannel Banking som ska hjälpa banker att snabbare och enklare tillhandahålla digitala och individuella tjänster för sina kunder.

Lösningen bygger på ett multikanalverktyg från SAP Hybris för ökat kundengagemang och e-handel som i dag används av företag inom handel ochservice i Sverige och världen över. SAP Omnichannel Banking använder intelligenta och digitala säljmetoder för att öka kundservicen och gör att banker kan interagera på ett personligt sätt med varje kund – oavsett kanal och med en helhetsbild av kunden.

SAP Omnichannel Banking är en multikanallösning speciellt utvecklad för banker och kompletterar SAP Hybris produktportfölj för kundengagemang och e-handel. Tillsammans bildar de en verktygslåda för banker som vill kunna hantera alla aspekter av kundinteraktion. Med färdiga byggstenar för appar och digitala gränssnitt (API) där alla komponenter är helt integrerade med varandra får kunden en helhetsupplevelse med flera kontaktvägar.

Fler än 500 av dessa mikrotjänster står till förfogande på en enda öppen data- och applikationsplattform. Det gör att banker mycket snabbt kan ta fram interaktiva appar som kunderna kan använda på datorer, mobiler och surfplattor. Med en enda plattform byggd på öppen standard vill SAP göra det enklare att bygga online-appar som ger detaljhandel, mindre företag och kommersiella bankkunder en bra digital kundupplevelse. Lösningen är med andra ord en viktig byggsten i en framgångsrik PSD2-strategi för banken.

Enligt en aktuell IDC-undersökning som SAP låtit göra är många banker mycket intresserade av att samarbeta med nystartade fintech-företag. Banker vill vara flexibla nog att ta en aktiv roll i sitt ekosystem genom att samverka med både nya företag inom finansteknologi och etablerade partner. Men den oftast väldigt komplexa IT-arkitekturen på banker ställer sig i vägen för den eftersträvade flexibiliteten och därmed för ett bättre digitalt kundbemötande.

SAP Omnichannel Banking lyckas genom en intelligent plattform med flexibla mikrotjänster röja undan hindren för innovationssamarbeten och en vassare kundupplevelse – två områden som i dag prioriteras högt inom bankvärlden.