Pega lanserar lösning för transparent AI inför GDPR

Nya ”T-Switch” gör det möjligt för företag att på ett säkert sätt använda artificiell intelligens och samtidigt följa dataskyddslagar.

Allt fler företag använder i dag artificiell intelligens (AI) för att få en bättre inblick i kundernas behov och erbjuda specialanpassad service, försäljning och marknadsföring. Men alla AI-system är inte byggda med de nivåer av transparens som kan behövas för att kunna förstå hur lösningen fattar sina beslut. I maj nästa år träder Allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) i kraft och då måste företag kunna förklara logiken bakom hur deras AI-system som använder kunders data går till väga för att fatta beslut. Annars riskerar de att få betala sanktionsavgifter på upp till fyra procent av sina globala intäkter.

Pega lanserar nu T-Switch, branschens första lösning som ger företag kontroll över transparensen i deras AI-system. Som en del av Pega Customer Decision Hub, en AI-driven plattform som bygger en förståelse av och kommer med rekommendationer till kunden, T-Switch det möjligt för företag att ställa in lämpliga nivåer av AI-transparens. Företag kommer att kunna ställa in dessa nivåer på förhand för varje AI-system med hjälp av en enkel glidande skala från ett (inte alls transparent) till fem (mycket transparent).

– När den nya dataskyddsförordningen GDPR träder i kraft nästa år måste nästan alla globala företag se till att deras AI-system erbjuder lämpliga nivåer av transparens som gör det möjligt för företagen att förklara hur de använder kundernas data. T-Switch ser till att företag kan följa reglerna och samtidigt utnyttja kraften hos AI för att optimera kundinteraktionen, säger Mårten Nilsson, teknisk specialist på Pegasystems.

Användare av Pega Customer Decision Hub får tillgång till T-Switch och alla Pegas övriga AI-verktyg i ett så kallat Business Control Center för AI. Här kan man förbättra affärsresultat genom att skapa, importera, justera och övervaka sina AI-system via en enda instrumentpanel. Detta inkluderar system byggda med:

  • Pega Predictive Analytics Director för att snabbt utveckla system som förutsäger kundbeteenden.
  • Pega Adaptive Decision Manager för att utan dröjsmål automatiskt justera system utifrån kundernas beteenden.
  • Pega Text Analytics för textklassificering, känsloanalys och identifiering av avsikter.
  • Alla AI-modeller från tredje part som finns tillgängliga via PMML.

Besök www.pega.com/artificial-intelligence-business för mer information om AI-transparens.