Hem TEKNIK Nya lagen visar att e-fakturan tagit över

Nya lagen visar att e-fakturan tagit över

Publicerat av: Redaktionen

Snart blir det lag i Sverige på elektronisk fakturering vid all offentlig upphandling.

Lagförslaget ligger ute på remiss september ut och kommer med största säkerhet att börja gälla från 2019. Införandet markerar det faktum de flesta är överens om. Alla fakturor i vårt land borde skickas elektroniskt.Nya lagen visar att e-fakturan tagit över 3

Lagförslaget offentliggjordes av Finansdepartementet sista dagen i juni. När remisstiden löper ut i och med septembers utgång är tredje steget – av sammanlagt åtta – i lagstiftningskedjan avklarat. Eftersom det råder en tvärpolitisk samsyn i ärendet finns inga synliga hinder i vägen. Lagen kommer att förverkligas om lite mer än ett år.

Den är i sin tur välkommen
– Det lyfter debatten när det kommer en ny lag, säger Robert Aradszky som är upphandlingsstrateg på Svedala kommun i Skåne. Men Robert hade gärna sett att den kommande paragrafen varit skarpare och inkluderat
e-fakturaanvändning i ännu större omfattning.

– Lagen befäster det merparten av oss redan gör i dag. Det hade varit häftigare om man krävt att all fakturering till kommuner och offentliga myndigheter skulle ske elektroniskt. Även om det råkar vara blomsterhandeln runt hörnet skulle kravet vara elektronisk fakturering. Jag kan tala för Svedalas del. Vi sparar enormt mycket tid och pengar på att ha elektroniska fakturor även från den lilla företagaren, säger han.

Svedala kommun blev kund hos InExchange 2013. Kommunen är e-fakturamottagare med referenskontroll och använder inköpsanalystjänsten. De erbjuder även sina leverantörer InExchanges webbportal. Leverantörer som sänder mindre än 100 fakturor per år till Svedala kommun har därmed möjlighet att kostnadsfritt skicka e-faktura till kommunen.
– Jag bearbetar våra leverantörer hårt med att de ska skicka elektroniska fakturor, betonar Robert och berättar att andelen elektroniska fakturor ökat från 46 procent till cirka 78-80 procent på ett år. Eftersom kommunen hanterar 33 000 fakturor årligen handlar det om en ansenlig mängd.

– Vi har referenskrav. Det gör att vi minskar vår administration otroligt mycket om vi får över fakturorna i elektronisk tappning, inskjuter han.

Robert framhåller även andra fördelar.
– Vi har i samband med upphandlingar en helt annan analysförmåga när vi får elektroniska fakturor. Vi kan på ett mycket grundligare vis analysera vad vi handlat under den gångna avtalsperioden. Det är en stor styrka.
– Sedan har vi detta med kategoriseringen av leverantörer som gör det avsevärt lättare för oss att följa vår avtalstrohet. Handlar vi det vi ska? Betalar vi rätt pris? Det finns otroligt många sådana saker att spara pengar på och som ökar trovärdigheten gentemot leverantörerna, tillägger han.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>