Nordea lanserar omfattande program för bedrägerihantering med hjälp av FICO

Norra Europas största bankkoncern ska använda plattformen FICO Falcon för att bekämpa kredit-, bankkorts- och e-betalningsbedrägerier

 

– Nordea ska använda FICO Falcon Platform för att skydda kunder från bedrägerier via kreditkort, bankkort och elektroniska betalningar

-  Banken ska lansera lfalconösningen i Sverige, Norge, Danmark och Finland

-  FICO Falcon Platform används på global nivå för att skydda 2,6 miljarder betalkort från bedrägerier platform

Nordea, norra Europas största bankkoncern, har köpt FICO Falcon Platform för att skydda bankens 11 miljoner kunder från kredit- och kontokortsbedrägerier, samt  kontobedrägerier. Nordea kommer också använda FICO:s patenterade adaptiva analystjänst för att bättre lära sig av varje misstänkt bedrägeri och förbättra hur dessa upptäcks.

Nordea kommer använda FICOs Falcon Platform för både sina konsument- och företagskunder. Lösningen kommer så småningom lanseras i samtliga nordiska länder. Företaget har tidigare använt separata bedrägerilösningar i olika länder och kanaler.

”FICO är sedan tidigare partner till Nordea inom flera områden, däribland customer account management samt utveckling av scorekort, och vi är väldigt glada att nu även jobba med dem inom bedrägerihantering”, säger Steve O’Malley, som leder FICO:s verksamhet i Norden.

”Många banker världen över strävar efter att ha lösningar för bedrägerihantering som täcker alla produkter och kanaler, eftersom kriminella annars gärna utnyttjar luckor mellan olika bedrägerisystem. Nordea ligger i framkant och kommer visa hur en centraliserad approach minskar förluster från bedrägerier och samtidigt förbättrar kundupplevelsen.”

FICO:s Falcon Platform är en världsledande lösning för bedrägerihantering som skyddar mer än 2,6 miljarder betalkort. Lösningen drar nytta av FICO:s ledande position inom prediktiv analys för att erbjuda heltäckande bedrägeri-, compliance-, och säkerhetshantering i realtid. Med plattformen kan organisationer på ett kostnadseffektivt sätt reducera bedrägeriförluster, värna varumärkets rykte, samt effektivisera och förbättra kundupplevelsen genom alla företagets produkter och kanaler och genom hela kundens livscykel.

Mer information på: http://www.fico.com/en/fraud-security/enterprise-fraud-and-security-solutions