MenuCard till AktieTorget – Stockholm prio #1 för 2017

[LIVSSTIL] Teckningsperioden är inledd inför börsnoteringen på AktieTorget.

Med 200 restauranger och 100 företagspartners är det dags att skala upp verksamheten för att bibehålla försprånget på marknaden. 

”Vi har ingen direkt konkurrent med samma erbjudande som vårt. Det är ett momentum vi måste förvalta.” , säger MenuCards vd Kim Lykke Sommer.

Köpenhamnsbaserade MenuCard har valt Sverige, och AktieTorget, som handelsplats för sin verksamhet. Då Danmark saknar mindre börser för utvecklingsbolag lockar grannlandet med sina flertalet alternativ. First North Nasdaq stod också på kortlistan, men baserat på den information och de råd bolaget mottog föll valet till slut på AktieTorget. Dessutom är den svenska restaurangkulturen en gynnsam faktor för MenuCard. ”I Sverige är det vanligt att äta ute på lunchen, såväl som middagen. Danmark skiljer sig i det avseendet. Där finns oftast ett litet kök eller en servering på arbetsplatsen där medarbetarna äter lunch.” , berättar vd Kim Lykke Sommer. 

Teckningsperioden för MenuCard har inletts och pågår fram till 22 december. Teckningskursen är 4:50 kronor med en emissionsvolym på 20,4 miljoner kronor innan noteringskostnader. 15,4 miljoner kronor av erbjudandet, eller runt 76 procent, är redan garanterat. Bolaget är värderat till knappt 22 miljoner kronor inför emissionen och första handelsdag är planerad till 23 januari 2017. 

Bolaget erbjuder en appbaserad service för, framförallt, företag och deras medarbetare. I MenuCards app finner användaren alla restauranger med vilka bolaget har samarbete, vilket ger möjligheter till rabatter, bokning av bord samt betalning genom en egenutvecklad betalningsplattform.

”Det liknar det svenska Swishbetalsystemet” , berättar vd:n, ”vilket innebär att vi har full kontroll över betalningen och att inga avgifter går till banker eller andra teknikleverantörer. Det kom på plats i slutet av 2015 och har varit ett viktigt steg i vår användarvänlighet.”

”Förfrågningar om Stockholm”

Från början, vid 2011, riktade bolaget sig till privatpersoner. Möjligheten för privatpersoner finns kvar, men numer är nästan all verksamhet inriktad på business to business (B2B) med full etablering i Köpenhamn och inledande restaurangavtal i Malmö och Lund. Privatpersoner i Köpenhamn kan ladda ner appen och ta del av alla erbjudanden genom en månatlig kostnad på 49 danska kronor. MenuCard har avtal med över 200 restauranger i Danmark och runt 100 företag, många med verksamhet i flertalet länder, men man estimerar avtal med 4-500 restauranger i slutet av 2017. Det är via en procentbaserad transaktionsavgift som bolaget tar betalt för sina tjänster. Restaurangernas inkomst inbringas främst genom fler kunder, men även genom marknadsföring som MenuCard erbjuder i form av bland annat nyhetsbrev och en Conciergetjänst, eller gruppservice.

Än så länge har bolaget inte genererat ett positivt kassaflöde; resultatet efter skatt för perioden januari-september i år var -3,9 miljoner danska kronor. Men ett mål om break even finns, vilket är slutet av andra kvartalet i 2018. Och möjligheten att nå dit har ökat väsentligt, menar Kim Lykke Sommer.

Våra avtal sträcker sig med restauranger från Michelinnivå till enklare sushiställen. Bolagen vi har samarbete med är namn som Nordea, Danske Bank och Telia för att nämna några. Eftersom de är verksamma i flera av de nordiska länderna finns det förfrågningar från dem att vi ska öppna verksamhet i Stockholm, bland annat. Med andra ord: 1 januari 2014 hade vi inga stora kunder eller kända restauranger i ryggen, och vi lyckades etablera oss ändå. Nu är det betydligt enklare att få till samtal och intresse, både från bolag och restauranger. Dessutom är Sveriges och Stockholms restaurangkultur ännu mer i linje med vår verksamhet än Köpenhamn.”

Den svenska huvudstaden är också det första expansionssteget MenuCard planerar för 2017. Efter börsnoteringen i januari tror vd:n att man kan få fram rätt resurser för att etablera sig i Stockholm, och etableringen kan gå fort givet goda förutsättningar. På sikt är målet att vara verksamma globalt, men vd:n menar att bolaget måste visa på framgång i Norden innan man går vidare i Europa eller USA.

”Större städer som London är en helt annan spelplan än i Danmark och Sverige. Förutom att det är runt 10 gånger mer i omsättning än i de nordiska huvudstäderna är också den tekniska förutsättningen annorlunda. Norden har varit i framkant med appbaserade erbjudanden och mobila betallösningar. I London och andra storstäder är det fortsatt mer traditionellt med kuponger eller 2-för-1 pamfletter. När marknaden är mer redo för oss kommer vi vara mer redo för dem.” , säger Kim Lykke Sommer.