Marknaden för mobila betalningar växer så det knakar – svenskarna positivt inställda till mobila betaltjänster

För ett år sedan, den 27 april 2017, skedde den officiella lanseringen av Samsung Pay i Sverige – den första mobila betaltjänsten med bankers betalkort på den svenska marknaden.

I takt med att fler partners anslutit sig, liksom att nya mobila enheter som är kompatibla med Samsung Pay introducerats på marknaden har tjänsten utvecklats och användandet ökat. Sedan start har det gjorts betalningar på fler än 60 000 unika platser runt om i Sverige.

– Vi är stolta över vad vi åstadkommit på ett år och är glada över att Samsung Pay används i hela landet. Särskilt kul är det att få höra att vår betaltjänst används vid väldigt varierade typer köp. För många handlar det ofta om att snabbt och enkelt kunna köpa med sig exempelvis en kaffe när man är på språng, men en av våra användare berättade att det till och med blev ett bilköp med mobilen, säger Oscar Nöjd, affärsutvecklingschef på Samsung Mobiltelefoni i norden.

För Nordea var det ett självklart val att redan från start ansluta sig till Samsung Pay.

– Vårt mål är att erbjuda våra kunder enkla och moderna lösningar. Samsung Pay erbjuder just det, där våra kunder enkelt kan göra mobila betalningar i princip var de än befinner sig, säger Erik Zingmark, Head of Transaction Banking, EVP at Nordea.

Tekniken är redo, men är konsumenterna det?

Under 2017 introducerades flera mobila betaltjänster på svenska marknaden och tekniken och tjänsteutbudet utökas ständigt. Av de tillfrågade personerna uppger en tredjedel att de använder mobila betaltjänster någon/några gånger i veckan. Vanligast är det att personer i åldrarna 16–29 år använder sig av mobilen för att betala. Av de som valt att använda sig av mobila betaltjänster anger 7 av 10 att de främsta fördelarna är att det är ett enkelt och smidigt sätt att betala på. Bland de som tvekar till att använda mobilen vid köp i butik handlar det främst om att de tror att det är mindre säkert än att använda fysiska betalkort. Samtidigt är det 53 procent som anser att det är lika säkert eller mer säkert att använda mobilen framför ett traditionellt betalkort.

– Vi vet att säkerhetsaspekten är viktig och därför har vi från start prioriterat just det i Samsung Pay. Utöver det vanliga skyddet för plastkort har Samsung Pay tre lager av säkerhet. Varje transaktion du gör verifieras med ditt fingeravtryck, iris-skanning eller din personliga PIN-kod. Dessutom ersätts ditt kortnummer med en unik betalningskod för varje köp, med så kallad tokenisering. Detta i kombination med Samsung KNOX gör att du kan känna dig trygg över att ingen kan använda ditt kort, även om du förlorar din telefon, säger Oscar Nöjd.

Samsung Pay – den mest accepterade mobila betaltjänsten i Sverige*

Tack vare att Samsung Pay både fungerar med befintlig teknik i alla betalterminaler och de många bankpartnerskapen, omkring 80 procent av alla utgivna betalkort, är anslutna är Samsung Pay nu den mest accepterade mobila betaltjänsten på den svenska marknaden.

– För Samsung har fokus varit att skapa förutsättningar för att så många som möjligt ska kunna använda vår betaltjänst, vilket inneburit att vi helhjärtat ägnat oss åt att skapa ett brett nätverk av anslutna partners. När vi snart är klara med den delen kommer vårt fokus att ligga på att fortsätta utveckla innehållet och användningsområdena för Samsung Pay. Vi har många spännande nyheter och partnerskap på gång och ser fram emot innehållsrikt 2018, avslutar Oscar Nöjd.

För mer information om Samsung Pay, besök www.samsung.se/pay

*Tillgänglighet, funktionalitet och andra aspekter av Samsung Pay kan komma att ändras