Kommersiell lansering av Freja eID

IT-säkerhetsföretaget Verisec meddelar idag att man har gjort en kommersiell lansering av den nya e-legitimationen Freja eID mot företag, myndigheter och organisationer som vill ansluta sig till tjänsten.

Under hösten 2017 kommer tjänsten att lanseras mot användare. 

Freja eID kommer att bli en ny mobil e-legitimation som kommer kunna användas för säker inloggning och digitala underskrifter till en lång rad tjänster på internet. Genom ett samarbete med ATG och deras nätverk av 2000 butiker kommer Freja eID också kunna göra den fysiska legitimationskontroll som bland annat krävs för att få kvalitetsmärket Svensk e-legitimation från statliga E-legitimationsnämnden. Freja eID kommer att ansöka om att bli granskad och godkänd för Svensk e-legitimation.

Den kommersiella lanseringen innebär att man nu kan inleda förhandlingar med kunder som vill ansluta sina användare till e-legitimationen. Verisec kommer att marknadsföra tjänsten under varumärket Freja eID och en egen webbplats,

VD Johan Henrikson, VD Verisec kommenterar

”Vi har fått ett enormt gensvar sedan vi gick ut med nyheten att vi skall lansera en ny e-legitimation. Uppenbarligen finns det en stor efterfrågan på en tjänst, med nya funktioner och tillämpningar, som kompletterar de e-legitimationer som finns tillgängliga idag. Vår bedömning är att de flesta svenskar på sikt kommer att ha två, tre mobilbaserade e-legitimationer för att kontrollera olika delar av sina digitala liv. Idag tvingas människor hålla reda på ett stort antal lösenord, en lösning som varken är säker eller användarvänlig och snart inte ens tillåten för vissa digitala tjänster, som onlinebetalningar. Vår tror därför att Freja eID kommer att kunna ha upp till 7,5 miljoner användare på några års sikt. Det motsvarar antalet svenskar som idag har någon form av mobil e-legitimation.”