Kognity och Matsmart vinnare i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge 2018

Titeln Årets startup 2018 går till Kognity som skapar molnbaserade och intelligenta läromedel.

Vinnaren i kategorin ”Årets tillväxtbolag 2018 tilldelas Matsmart, ett framtidsbolag med nollvision för matsvinn som affärsidé.

Vinnarna utmärkte sig bland de 50 bolagen som kvalade in till finaldagarna av Serendipity Challenge i Almedalen. Totalt har över 400 bolag från hela norden sökt till tävlingen. Bolagen som deltagit är verksamma inom olika branscher, så som miljöteknik, robotik, medicinteknik, e-hälsa, fintech med flera.

Årets startup 2018 – Kognity

Ed-techbolaget Kognity har utvecklat interaktiva och responsiva läroböcker som används i mer än 75 länder idag. Mätningar visar att närmare nio av tio studenter fått bättre resultat när de använt tjänsten jämfört med tidigare. Företaget grundades 2014 och har som mål att skala upp sin verksamhet till att bli en standardprodukt för alla världens klassrum.

Juryns motivering lyder: Bolaget har redan bevisat att de kan skala upp sin verksamhet internationellt. Deras tjänst visar på nytänkande i en traditionell marknad och kommer alla stakeholders till godo. Juryn är övertygad om att detta bolag, med ett kompetent team och erfarna investerare, kommer att bli ett av de ledande i sin framväxande nisch.

Årets tillväxtbolag 2018 – Matsmart

Matsmart föddes ur idén om att adressera det växande problemet med matsvinn. Grundarna började köpa in felmärkta varor med korta datum till sin butik och sedan sälja vidare till rabatterade priser. Det visade sig vara en eftertraktad tjänst och fram tills idag har Matsmart räddat 2000 ton mat från att slängas. Matsmart har mer än fördubblat sin omsättning varje år och landade på cirka 174 MSEK 2017.

Juryns motivering:
Detta bolags tjänst är skalbar, marknadspotentialen är enorm och ännu orörd. Vi vill nog alla att detta ska lyckas och därmed bidra till en bättre värld. Tjänsten i kombination med en entreprenör som verkligen brinner för frågan gör att vi i juryn tror starkt på detta bolags fortsatta framgång.

”Årets finalfält var det starkaste och bredaste hittills. Alla bolag har potential eller är på god väg att revolutionera sina respektive industrier och många har redan hunnit få fäste internationellt. Under finaldagarna har vi fått se unika och banbrytande produkter och tjänster som skapar nya värden och kundbeteenden. Kognity och Matsmart är mycket värdiga vinnare” säger Omid Ekhlasi, grundare och tävlingschef för Serendipity Challenge.

Förutom korandet av Årets startupbolag och Årets tillväxtbolag delades Industrins pris ut till Swedish Algae Factory, Nordea Social Impact Award tilldelades Moving Floors och alla besökare på Techarenan utsåg

PantaPåsen till vinnare av Publikens pris.
Länk till alla framtidsbolag i Serendipity Challenge