Juristens oväntade svar om GDPR: ”Guld värt i investerarens ögon”

Med bara ett fåtal veckor kvar till 25 maj då EU:s nya dataskyddsförordning – GDPR– börjar gälla råder det inte någon brist på artiklar om småföretagens huvudbry med alla förberedelser.

Hampus Löwstedt, jur. kand och rådgivare på Företagarna. Foto: Oskar Omne.

Hampus Löwstedt, jurist och rådgivare på Företagarna, har däremot ett helt annat budskap, nämligen affärsnytta.

På Företagarnas juridiska rådgivning bistår en grupp erfarna jurister småföretagare som behöver vägledning i juridiska frågor. Hampus Löwstedt är medarbetare på avdelningen, och där märker de av ett allt högre tryck i takt med att 25 maj närmar sig.

– De förberedelser som är nödvändiga att genomföra innebär ett stort och i vissa delar svårt arbete för många småföretagare, så är det utan tvekan. Det märker vi varje dag med en allt högre efterfrågan på vägledning och information, säger Hampus Löwstedt, jurist på Företagarna.

Stärker skydd för enskilda

Förordningen syftar framförallt till att stärka skyddet för behandlingen av enskildas personuppgifter. Det innebär exempelvis att företag måste informera de personer vars uppgifter läggs in i ett kundregister.

– Det grundläggande med GDPR är att alla länder inom EU får samma regler för hur enskilda individers personuppgifter får behandlas. Jag brukar understryka att GDPR inte är ett förbud mot att behandla personuppgifter, utan snarare ären handbok för hur man ska behandla personuppgifter, med vissa undantag, säger Löwstedt.

Förberedelser kan ge affärsnytta

Att hjälpa så många företag som möjligt att bli färdiga med alla förberedelser är högsta prioritet i Företagarnas arbete med GDPR. Men det är inte alltid lätt, och för att få fler företagare att växla upp har Hampus Löwstedt börjat fokusera allt mer på nyttan som står att tjäna.

– När jag är ute och pratar om GDPR så börjar jag alltid med att understryka möjligheterna till att skapa affärsnytta. Ett företag som blir bäst i klassen på regelrätt personuppgiftshantering kommer att vinna sina befintliga såväl som potentiella kunders förtroende, säger Löwstedt.

Han fortsätter:

– Många värnar om sin integritet, och om du kan visa på ett ansvarsfullt agerande med personuppgifter, ja då kan det bli just den faktorn som får en potentiell kund att fatta beslutet att köpa en tjänst från ert företag, istället för en konkurrent. Som företagarna kan du alltså skapa en konkurrensfördel genom att vara compliant.

– Kunder med stort förtroende är dessutom mer lojala och kan vara otroligt viktiga ambassadörerna för ett företag, avslutar Löwstedt.

Guld värt i investerarens ögon

Men den potentiella affärsnyttan stannar inte enbart vid möjlighet till en växande och lojal kundbas, det sträcker sig väsentligt mycket längre – hela vägen fram för den som överväger en bolagsförsäljning.

– För den som är på väg att sälja sitt bolag och letar investerare så kommer det att vara guld värt i investerarens ögon om ni i en granskning av bolaget kan visa upp en god personuppgiftshantering. Det innebär en god försäkran om att bolaget inte riskerar att åläggas framtida sanktionsavgifter, säger Löwstedt.

Läs mer om GDPR och Företagarnas arbete.