IT-investeringar 2017 – Här är svenska företags önskelista
Hem NYHETER IT-investeringar 2017 – Här är svenska företags önskelista

IT-investeringar 2017 – Här är svenska företags önskelista

Publicerat av: Redaktionen

Svenska företag digitaliserar som aldrig förr. Men var i organisationen finns de största behoven?

Och vad väljer man helst bort? Svaren är it-investeringar som stödjer marknadsföring respektive försäljning. Det visar en ny Kantar Sifo-undersökning.IT-investeringar 2017 - Här är svenska företags önskelista 2

Svenska företag inom den privata sektorn har tydliga önskningar när det gäller it-investeringar för nästa år. De största behoven finns inom marknadsfring. 49 procent av beslutsfattarna uppger att det här finns stora behov av investeringar – en ökning med fem procentenheter jämfört med förra året. På andra plats kommer it-investeringar i säljstöd (till exempel CRM eller affärssystem) och på tredje system för ordermottagning och fakturering.

– Undersökningsresultaten är en tydlig indikation på att digitaliseringen verkligen börjar ta fart i företagen. Många har pratat om detta och planerat vad de vill göra, men nu omsätts planerna till verklighet. Att marknadsföring och säljstöd ligger högt på listan är inte konstigt. Där finns enorm potential att effektivisera arbetet med hjälp av it. Även om inom ordermottagning och fakturering finns stora effektiviseringar att göra med hjälp av till exempel automation, något som TDC har utvecklat konceptet Totum för, säger Joakim Harging, säljdirektör på TDC Sverige – En del av Tele2.

I botten på önskelistan ligger it-investeringar inom innovation och webbmöten. Längst ner ligger försäljning och e-handel där endast 35 procent anser att det finns investeringsbehov.

– För de flesta företag började digitaliseringsprocessen inom just försäljning och e-handel. De har alltså redan investerat i detta och är nöjda med de lösningar de har idag. Nu väljer man därför att satsa inom områden som är mer eftersatta, avslutar Joakim Harging.

Hela listan 2016:

1. Marknadsföring – 49%
2. Säljstöd – 48%
3. System för ordermottagning/fakturering – 46%
4. Kunskapshantering – 44%
5. Kund-/brukardialoger – 41%
6. Logistik – 40%
7. Kundtjänst/support – 40%
8. HR – 40%
9. Innovation– 39%
10. Webbmötestjänster – 38%
11. Försäljning/e-handel – 35%

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>