HiQ nominerat till Svenska designpriset för Carpay
Hem NYHETER HiQ nominerat till Svenska designpriset för Carpay

HiQ nominerat till Svenska designpriset för Carpay

Publicerat av: Redaktionen

Succétjänsten CarPay är nominerad till det prestigefulla Svenska Designpriset i kategorin ”Identitet – digital”.

Den innovativa tjänsten flyttar Volvokortet in i mobilen och är framtagen av HiQ tillsammans med Volvofinans Bank. HiQ är också nominerat för HiQ Magazine i kategorin ”Redaktionellt – Kundtidning – print”.80ebce9a56ea5a7e_800x800ar

– Tillsammans med de fina betyg vi får från våra kunder ser vi detta som ett kvitto på att vi levererar det vi lovar – innovation med hög kvalitet, alltid med fokus på att förenkla för människor, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.  CarPay är ett steg i Volvofinans Banks digitala förändringsresa, där man vill utmana, tänka nytt och förenkla kundernas vardag. I nuläget ger tjänsten full koll på alla bilrelaterade köp, lån och betalningar, och det går att använda sin intjänade bonus direkt via mobilen. HiQ har haft ett nära samarbete med Volvofinans Bank hela vägen från strategi och koncept till design, användarupplevelse och tekniskt förverkligande.  – Volvofinans Bank tog fram Volvokortet och sa ”hur gör vi det här kortet digitalt?” Utifrån det föddes CarPay och en möjlighet för Volvofinans att erbjuda helt nya typer av tjänster. Tjänsteplattformen kommer att fortsätta utvecklas för att förenkla och förbättra kundservicen ytterligare, berättar Jerker Lindstén på HiQ.

Vid lanseringen i april satte Volvofinans målet att ha 120 000 användare vid årets slut.

– Den siffran är redan passerad. Och enligt en undersökning skulle över 97 procent av användarna rekommendera tjänsten till en vän. Vi är mycket stolta över responsen och över att tjänsten nu också nominerats till Designpriset, fortsätter Lindstén.  

Glädjande är att HiQ också nomineras för årets HiQ Magazine – HiQs tidning som 2015 vann guld i just Designpriset, då i kombination med HiQs årsredovisning.

– På samma sätt som vi alltid vill ligga i framkant med de lösningar vi tar fram med våra kunder, så är vi aldrig rädda för att utmana och tänka annorlunda i vår kommunikation. HiQ Magazine är ingen regelrätt kundtidning – det är helt enkelt HiQ, och vår fjärde raka nominering visar att vi fortsätter pusha gränserna. Jag vill rikta ett stort grattis till teamet som ligger bakom, både här på HiQ och på Kärnhuset, säger Jenny Normark Sperens, Marknads- och Informationschef på HiQ.

Relaterade Artiklar