Ett plus ett har blivit tre för SolunoBC

Tack vare en lyckad fusion mellan Solus BC och Uno Telefoni – och med SEB Private Equity som stark huvudägare – har SolunoBC nu nått över 100 000 individuella företagsanvändare av de molnbaserade kommunikationslösningarna.

– Tack vare engagerade partners och intresserade kunder kan vi konstatera att ett plus ett är lika med tre, säger Mattias Ohde, CEO på SolunoBC.

Soluno Business Comunications har i dag växt till en av de största och viktigaste aktörerna inom molnbaserade kommunikationslösningar. I och med att företaget kan erbjuda helt operatörsoberoende växeltelefonilösningar, är man unika i branschen.

Detta är något som både partners och kunder har upptäckt och med milstolpen 100 000 individuella användare, har SolunoBC fått ett kvitto på att sammanslagningen och produktutvecklingen är den rätta.

– Vi har nästan en dubbelt så snabb tillväxt som övriga företag i branschen och vi räknar med att nå 200 miljoner kronor i omsättning under 2018, säger Mattias Ohde.

Tidigare sålde SolusBC och Uno Telefoni var för sig runt 10 000 licenser per år. I år kommer SolunoBC att nå över 30 000 sålda licenser.

– Ett plus ett har blivit tre. Tack vare vår storlek och gemensamma styrka kan vi i dag attrahera helt andra företag och organisationer än tidigare. Vi hade förr svårt att komma in på företag med fler än 300 anställda, men i dag är det inga problem, säger Mattias Ohde.

Det finns flera anledningar till den starka tillväxten. En är den tidigare nämnda lösningen att man som enda företag i branschen kunna erbjuda en operatörsoberoende telefonitjänst. En annan är att SolunoBC har en servicenivå som slår det mesta.

– Enligt mätningar som gjorts, ligger svarstiderna normalt på 70 procent. Våra siffror ligger på 95 procent. Dessutom kan vi erbjuda fler tilläggstjänster än något annat företag i branschen, säger Mattias Ohde.

I och med att SEB Private Equity för snart ett år sedan gick in som huvudägare – och samtidigt gjorde fusionen möjlig – kommer också nya marknader att öppnas.

– Vi siktar in oss på en internationell marknad, i första hand Norden och övriga Europa. Det är helt klart en fortsatt spännande resa vi har framför oss, säger Mattias Ohde.