Consid realiserar digital transformation för global börsjätte

Consid har valts ut som exklusiv partner att realisera Dometic Groups digitala strategi globalt. Dometics produkter säljs i över 100 länder.

Värdet av det första projektet, avseende koncernens digitala plattform, uppgår till ca 13 miljoner.

Dometic Group är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Klimatsystem, Hygien & Sanitet och Mat & Dryck. De har verksamhet över alla kontinenter och erbjuder produkter i över 100 länder. I slutet av 2015 börsnoterades företaget och i samband med det startades en omfattande global transformation av koncernens varumärkesportfölj, positionering, visuella identitet och produktdesign. En av de mest prioriterade åtgärderna var att konsolidera bolagets lokala, regionala och globala digitala kanaler till en global plattform.

Consid valdes ut som huvudpartner vad gäller att realisera Dometics digitala strategi globalt. Uppdraget har inneburit genomförande av ett förarbete i form av framtagande av en roadmap för hur Dometic Group ska bli marknadsledande i sin bransch även vad gäller digital kommunikation och exponering av sina varumärken. Tidigare har varje region och varumärke haft en egen webbplats, men som en del av den digitala strategin ska alla olika webbplatser integreras till en enda global plattform. Plattformen består framförallt av Sitecore 8, inRiver och Qbank, där Consid besitter djupgående expertkompetens. Detta ledde till att Consid gavs ett helhetsansvar för att utveckla och implementera den nya digitala plattformen globalt innefattande en helt ny version av koncernens gemensamma webbplats www.domectic.com.

– Det har varit fantastiskt roligt att tillsammans med Dometic möjliggöra denna digitala storsatsning globalt. Vi är tacksamma för det stora förtroendet och vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete fortledes, säger Peter Hellgren, vd för Consid.

Consid har för Dometics räkning tagit fram en helt ny arkitektur för företagets digitala plattform för att få ett integrerat och koncerngemensamt stöd för bland annat webbpublicering, översättningar till 30 språk samt effektiv hantering av omfattande volymer av produkt- och återförsäljarinformation, bilder och video med hög prestanda.

– Vi har nu påbörjat även vår digitala transformation och under parollen Digital First står vi inför en spännande resa de närmaste åren. Efter lanseringen 28 november av nya dometic.com har Consid fått förtroendet att sköta den löpande förvaltningen av hela digitala plattformen, säger Peter Kjellberg, Chief Marketing Officer på Dometic.