Bristande förtroende för svenska chefers kompetens

Det finns ett bristande förtroende för höga chefers kompetens i Sverige.

Det visar en undersökning där Kantar Sifo ställt frågor till chefer i svenska företag om hur de bedömer kompetensen hos den som de rapporterar till. De svarande anser att deras chefer har låg kompetens inom många strategiskt viktiga områden. Till exempel när det gäller ”att leda, styra och organisera verksamheten effektivt”, ”att driva förändringar” och ”att leda och driva projekt”.

I undersökningen har de svarande lågt förtroende för vd:ar när det gäller deras kompetens ”att leda och driva projekt”. Av de svarande är det enbart 42 procent som ger dem mer än tre på en femgradig skala där högsta betyget är ”fullt tillräcklig kompetens”. Styrelse/koncernledning och ledningsgruppsnivå får något högre betyg på den frågan, men det är ändå bara 52 procent respektive 50 procent som de svarande ger godkänt.

– Jag har svårt att tro att så många chefer är inkompetenta, men resultatet kan faktiskt bero på att kompetens är en färskvara som behöver fyllas på för att upplevas relevant. Det är stor utmaning för ledare i dag att hålla sin kompetens aktuell när det sker så många förändringar i samhället, säger Anders Richtnér, vd för SSE Executive Education, och fortsätter:

– Visserligen handlar undersökningen om upplevd och inte verklig kompetens, men om medarbetare anser att chefens kompetens inte räcker till så kan de komma att ifrågasätta mer och det kan bli onödigt svårt att driva verksamheten framåt.

Undersökningen visar även att chefer på ledningsgruppsnivå får låga betyg när det gäller att leda, styra och organisera verksamheten effektivt. De svarande ger bara 48 procent av dem godkänt.

– Att cheferna får lågt betyg när det gäller mjuka frågor som personligt ledarskap och gruppdynamik var mer väntat. Det är utmanande att i en föränderlig omvärld ha konkreta verktyg att luta sig trygg emot på dessa områden.

– Vi blev däremot mer överraskade av betyget på ”att använda nyckeltal, ekonomisk analys och uppföljning”. Där fick 72 procent av cheferna på styrelse/koncernledningsnivå godkänt av sina direktrapporterande, men bara 56 procent av vd och 50 procent på ledningsgruppsnivå. Detta är ju en central kunskap för att leda en verksamhet och något som man förväntar sig att chefer i större företag ska kunna, säger Anders Richtnér och fortsätter:

– Jag tycker att man kan fundera över om svaren i undersökningen beror på verklig kompetensbrist, eller om det är så att man använder olika modeller och verktyg inom organisationen och att man har svårt att förstå varandras angreppssätt och språkbruk. Om det är det senare fallet är en naturlig lösning att se till att alla har samma plattform att utgå ifrån.

Högst kompetens har cheferna generellt när det gäller att förstå sina kunder och marknad, där är det 74 procent av deras närmaste medarbetare som ger dem ett betyg över tre.