Betaltjänster är även en utmaning för våra tätorter

Den årliga uppföljningen av tillgången till grundläggande betaltjänster konstaterar att kontantanvändningen fortsätter att minska till förmån för digitala betaltjänstlösningar.

Nytt är att betaltjänstproblematiken, som tidigare förknippats med landsbygden, nu även förekommer i våra tätorter.

Foto: Henrik Lindholm, Länsstyrelsen Värmland

Samtliga länsstyrelser i landet bedömer att det finns geografiska områden i länen med bristande tillgång till grundläggande betaltjänster*. Till exempel har föreningar, även de som är belägna i större tätorter, svårt att hitta kostnadseffektiva lösningar för att sätta in sina dagskassor. Men det finns lösningar på problemet.

Länsstyrelsen kan ge stöd till betaltjänstombud på de orter där marknaden inte tillgodoser behovet av betaltjänstlösningar. Betaltjänstombud är ofta lokala handlare där man kan betala räkningar, ta ut pengar eller lämna dagskassor. Idag ger länsstyrelserna stöd till betaltjänstombud på 36 orter i Sverige och en utvärdering visar att både handlare och kunder är nöjda med tjänsterna. Men det är svårt för en handlare att ta på sig att bli ett ombud. Man vill inte agera bank med allt vad det innebär av ökad mängd kontanter att hantera.

– Om kontantanvändningen och infrastrukturen för kontanter fortsätter att minska kommer dessa insatser inte att räcka till, säger Johanna Jansson och Sara Ehrenberg, nationella samordnare hos länsstyrelserna för uppdraget om grundläggande betaltjänster.

Grundläggande betaltjänster i Värmlands län

I Värmlands län finns idag två orter där betaltjänstombud har stöd från Länsstyrelsen; Östmark och Lesjöfors. Det finns flera andra orter som kan vara aktuella för betaltjänststöd på grund av bristande tillgång till kontanthantering och arbete pågår för att utreda behovet av insatser.

Sedan sommaren 2016 har totalt 12 bankkontor stängts och sedan 2017 saknar fyra kommuner helt ett lokalt bankkontor; Forshaga, Grums, Munkfors och Hammarö. Nedmonteringen av bankkontor påverkar infrastrukturen av kontanthanteringen negativt då detta för med sig att uttagsautomater och serviceboxar som funnits i anslutning till kontoren riskerar att försvinna. Totalt har antalet uttagsautomater i länet minskat med sju i jämförelse med föregående år.

Länsstyrelsen Värmland fortsätter sitt arbete kring betaltjänstuppdraget utifrån två huvudspår. Dels att öka utbudet av statligt subventionerade betaltjänstombud, dels att minska det digitala utanförskapet så att fler kan hantera de digitala betaltjänsterna.

Det pågår medvetna satsningar i länet för att öka den digitala kompetensen och utbildningar erbjuds kring digitala betaltjänster. Men omfattningen av utbildningar varierar i länets kommuner, utbildningsbehovet är stort och en betydande regional satsning på folkbildning är önskvärd.

Bakgrund

Länsstyrelserna har sedan 2009 i uppdrag att bevaka att de grundläggande betaltjänsterna motsvarar samhällets behov. För de personer i samhället som inte är digitala utan är beroende av en väl fungerande kontanthanterande infrastruktur upplever att situation blir problematisk i takt med kontanthanteringen minskar. I årets rapport konstaterar man att betaltjänstsituationen är som mest utmanande för ekonomiskt utsatta, äldre, personer med funktionsnedsättning och ideella föreningar.

* Med grundläggande betaltjänster avses tjänster för att:

  • sköta betalningsförmedling t.ex. betala räkningar
  • ta ut kontanter
  • sätta in dagskassor på bankkonto för näringsidkare och föreningar.