Bara med en enkel betallösning kan online-företag expandera internationellt

Svenska Confetti tar hjälp av amerikanska stripe

Det är krångligt, kostsamt och tidskrävande för de flesta företag att skapa en webbsida för varje konferens eller annat event. Svenska startup-företaget Confetti kommer till undsättning med en plattform, byggd av eventorganisatörer för eventorganisatörer, som gör det möjligt för vem som helst att bygga en sajt och presentera ett event, hantera anmälningar och betalningar. Inga kodkunskaper behövs.

Sedan lanseringen i april 2015 har Confetti fokuserat sin marknadsföring på Norden men genom sitt goda rykte även fått kunder över hela världen. Nu siktar företaget på ett internationellt genombrott inom events i musikbranschen – de som anordnas av professionella eventföretag lika väl som av privatpersoner.

– Musikfestivaler, konserter och mässor möter ett växande intresse runt om i världen och vi tänker nu jobba internationellt och delta i Sónar i Barcelona. Vi är mycket hoppfulla eftersom vi tycker att vi har en rad fördelar. En är vårt fokus på vacker design – vi vill skapa världens mest älskade eventplattform, säger Martina Elm, medgrundare och VD för Confetti och arrangör av Festen som är ett event för hackers, designers och creatives i Stockholm. 

Idag erbjuder Confetti en komplett och mycket flexibelt paket för alla som vill skapa sin egen sajt på bara några minuter, komplett med betalningsfunktioner och liknande. 

– Genom vårt samarbete med Stripe kan vi erbjuda betalningar i 130 valutor med de flesta bankkort, direkt, utan att någon behöver skicka sina kunder vidare till någon separat betaltjänst. Vi håller också öppet för alternativ som Bitcoin, ApplePay, Android Pay eller Alipay, fortsätter Martina.

Confetti är en stor framgång. Under första kvartalet 2017 ökade biljettförsäljningen med 93 procent jämfört med första kvartalet 2016. Under samma period steg antalet event skapade genom Confetti med 83 procent och antalet nya användare med 55 procent.

Confetti har kunder från stora företag som Spotify, DN, Hyper Island, EQT Ventures, Tele2 och Universal Music till individer, till exempel förlovade par som vill göra en fin hemsida till sitt bröllop. De flesta använder Confetti till att bygga webbplatser för konferenser eller fester och andra typer av representation.

Redan väletablerat i Norden och alltså med siktet på internationell expansion behöver Confetti en uppsättning smarta verktyg för att hantera ekonomiska transaktioner och konton. Confetti har valt Stripe. Varför?

– Implementation är mycket enkel, även med 3D Secure som vi är beroende av. Med Connect Managed Accounts får vi bättre överblick och kontroll över transaktionerna. Och den support Stripe erbjuder är superb; vi har en kontaktperson som vi haft väldigt stor nytta av, säger Johannes Edelstam, medgrundare, utvecklare och designer

Det blev tidigt uppenbart att affärsidén var mycket solid, minst sagt. Det är ovanligt att personer i något enda företags marknadsföringsteam har några avancerade färdigheter i kodning. Med Confetti behöver de inte ha det. De kan smidigt använda Confettis verktyg, lägga in sina egna bilder, logotyper, domännamn och så vidare. De kan också samla in mejladresser, i motsats till exempelvis med Facebook. Och även de mest otekniska kan göra allt själva, istället för att anlita dyra konsulter.