Adyen och The Next Web utser Mentimeter till vinnare i svenska deltävlingen av Tech5

Mentimeter vidare till final i startup-tävlingen där Europas snabbast växande företag uppmärksammas.

Adyen och The Next Web har utsett Mentimeter till vinnare i den svenska deltävlingen av Tech5. Mentimeter kommer därmed få representera Sverige i den internationella finalen som hålls på The Next Web Conference i Adyens hemstad Amsterdam den 24 maj.

För femte året i rad anordnar unicorn-företaget Adyen och The Next Web den europeiska startup-tävlingen Tech5. I Tech5 uppmärksammas de snabbast växande startup-bolagen och de tävlande bedöms således efter endast ett kriterium – snabbast tillväxt under de senaste tre åren.

– Adyen har sedan starten 2006 vuxit väldigt snabbt och vi känner igen oss i många av de tävlandes resa. Den svenska startup-scenen är en av världens hetaste och konkurrensen har därför varit stenhård. Nu håller vi tummarna för Mentimeter i Amsterdam, säger Jussi Lindberg, affärsutvecklingschef på Adyen i norra Europa.

Den svenska finalen hölls under gårdagen på Alma i Stockholm och på plats fanns representanter från de tio snabbast växande startup-bolagen. Bland dessa var det alltså Mentimeter som drog det längsta strået och fick ta emot pris på scen.

– Vi är superglada! Att vinna Tech5 är ett kvitto på vårt hårda arbete och att det finns ett starkt behov av vår produkt. Nu ser vi fram emot att få representera Sverige i finalen, säger Johnny Warström, VD för Mentimeter.

Mentimeter har skapat ett interaktivt presentationsverktyg som idag används av fler än tjugo miljoner användare. Med Mentimeter kan talare och föredragshållare låta publik rösta eller svara på frågor via sina smartphones. Resultaten visas och uppdateras i realtid i presentationen vilket gör att publiken blir mer delaktig.

Bland tidigare finalister i Tech5 finns Jonas Björkman från Tessin som i år varit ambassadör för tävlingen.

– Som tvåfaldig finalist är det en ära att vara ambassadör för Tech5 i Sverige. Tävlingen blir bättre och bättre för varje år och ger de mest snabbväxande företagen det strålkastarljus de förtjänar.

Förra året vann Matsmart den svenska tävlingen och bland tidigare vinnare finner vi även Acast, Transferwise och Deliveroo.