7 trender driver IT-transformation inom företagen under 2018

2018 handlar om transformation, där globala varumärken och regeringar strävar efter att använda teknik för att bättre serva sina kunder och skilja sig från konkurrensen.

Många av de haussade tekniker vi sett under senare år, som mjukvarudefinierade nätverk (SDN), Sakernas Internet (IoT), artificiell intelligens (AI) m.fl., är vanliga idag och 2018 är året då uppmärksamheten riktas mot vad företagen faktiskt gör med dem.  De organisationer som bäst kan förverkliga påtagliga fördelar från sina tekniska driftsättningar utan att addera komplexitet är de som kommer lyckas bäst. Verizon Enterprise Solutions syn på trenderna inom företagsteknik som troligen kommer påverka våra globala affärs- och regeringskunder under 2018 nedan:

  1. SDN har fått fart!Med SDN-driftsättningar som nu tagits i bruk runt om i världen börjar företagen utforska vad de kan göra med säkerhet, snabbrörlighet och flexibilitet för virtuella nätverkstjänster. Nästa stora sak är applikationsbaserad nätverksteknik för att hantera prestanda, egenskaper och säkerhet för applikationer, för att få ut det mesta av bandbredden, något som är än mer kritiskt i en allt mer innehållsmässigt komplex värld.
  2. Säkerheten bäddas in.Säkerhet förändras under 2018 och bäddas in i plattformen för att stödja allt företaget gör. Här pratar vi om en heltäckande säkerhetsinfrastruktur för nätverk, utvecklare och applikationer. I och med dagens säkerhetsbild handlar allt om en global skala, där öppenhet och informationsdelning tillåter oss att tackla kriminella, både på nätet och ”i verkliga livet”, något som kommer att bli normen. I och med denna förändring blir möjligheten att mäta säkerhetens effektivitet avgörande så att cyberrisker kan integreras i vilken företagsriskbedömning som helst. Detta erbjuder också ett ROI-mått för säkerheten, en nyckelegenskap för beslutsfattare.
  3. Digitalt samarbete blir ett krav. Smarta organisationer har rört sig från föråldrade PBX-system till IP-baserade telefonsystem över de senaste åren, men 2018 kommer bli året där digital teknik verkligen börjar förvandla samarbetet på arbetsplatsen. Anställda förväntas att sömlöst kunna komma åt kalenderinformation, dela dokument och schemalägga samtal över flera plattformar, snabbt och säkert. Fokus här ligger därför på att möjliggöra detta för att förbättra både användarupplevelse och produktivitet. SDN kommer att underlätta hantering av intelligent data och samtal över flera plattformar och mobilapplikationer kommer att lägga kraften bakom information direkt i handen på både anställda och kunder.
  4. Artificiell intelligens och robotteknik tar sig an Sakernas Internet. IoT kommer att bli del av organisationens byggstenar under 2018 – utmaningen ligger i hur integreringen av enhetshanteringen i den övergripande IT-infrastrukturen görs på ett sätt som inte överväldigar organisationen. Det är här AI och robotteknik kommer väl till pass då de erbjuder intelligent automatisering av IoT-driftsättningar billigt och effektivt.
  5. Människor tar kontrollen över den digitala upplevelsen.Konsumenter är allt mer medvetna om kraften bakom personlig data och under 2018 kommer de bli allt mer kräsna kring vad de engagerar sig i. Varumärken kommer behöva bli medvetna om hur de hanterar data, eftersom deras kunder kommer att leta efter mobila, säkra och framförallt enkla interaktioner för en högre nivå av intimitet. Varumärken som kan leverera detta kommer att stå ut i mängden.
  6. Driftkompabilitet blir en prioritet för allmänhetens säkerhet. Under 2017 har det skett ett stort antal terroristattacker och naturkatastrofer runt om i världen. Sömlös, säker uppkoppling över snabbt driftsättningsbara nätverk, särskilt för de dedikerade för utryckning, kommer att vara ett kritiskt fokus under 2018. Driftkompabilitet kommer låta företag och organisationer inom allmänhetens säkerhet att dra nytta från ett val av nätverk och tekniska tjänster, något som kommer driva innovation och kostnadskontroll genom marknadskonkurrens. Främst kommer driftkompabilitet möjliggöra att de som rycker ut först kan hålla kontakt och kommunicera med myndigheter och medborgare om katastrofen skulle vara framme.
  7. Enkelt är målet.I takt med att världen blir allt mer komplicerad handlar affärsframgång allt mer om att separera kärnaktiviteter mot övriga aktiviteter. Framgångsrika organisationer kommer fokusera på att leverera viktiga affärsresultat och outsourcar bitarna som inte hör till kärnan till nyckelpartners. Att arbeta fram vem som gör vad snabbt för att reducera komplexitet till en punkt där saker blir enkla kommer att definiera framtida affärsframgångar.

-Transformation fortsätter att vara ett fokus för vår globala kundbas men det kan vara en svår resa, särskilt med den globala bristen på erfarenhet inom viktiga företagstekniska områden i åtanke. Verizon kliver in i 2018 med en tydlig förståelse om vad organisationer behöver göra för att verkligen förändra sina chanser och hur vi kan hjälpa dem. Vi kommer att använda vår unika kombination av tekniskt kunnande, vår professionella tjänsteexpertis och erfarenhet inom kultur- och processförändringar för att accelerera deras transformationsresa. När det kommer till kritan är det vårt jobb att använda vår erfarenhet inom att arbeta storskaligt och globalt för att hjälpa våra företags- och regeringskunder runt om i världen att förverkliga fördelarna som den digitala transformationen har att erbjuda, säger George Fischer, president, Verizon Enterprise Solutions.