Viktigt meddelande till alla ekonomichefer: varför det kan vara värt att kunna ansluta till en tandborste

Teknikleverantörerna och de företag som köper deras teknik har fram till nyligen främst fokuserat på vad tekniken gör – dess funktioner och möjligheter.

Men, det handlar inte längre om vad tekniken kan göra, utan om vad den kan möjliggöra. Det faktum att en tillverkare kan kommunicera med en tandborste visar hur oerhört avancerad tekniken har blivit. Det är dock kunskaperna som företaget kan samla in via den dataström som kommunikationen möjliggör – till exempel hur många borstningar en tandborste kan ge en konsument – som skapar det verkliga värdet.

En ny syn på den digitala omvandlingen

Teknikköparna har alltför ofta låtit sig imponeras av funktioner och finesser när de i stället verkligen har behövt positiva ekonomiska resultat. Möjligheten att genomgå en digital omvandling hamnar nu i ett helt nytt ljus.

Vi genomför inte omvandlingen för att lägga till ytterligare tekniska möjligheter utan för att bli mer snabbrörliga och effektiva. Vi gör omvandlingen för att skapa bättre kundupplevelser, vilket kan öka vår lönsamhet. Vi gör omvandlingen för att stärka våra verksamheter – inte för att bara skapa en häftigare IT-upplevelse. Alla aktuella investeringar i teknik bör ses utifrån detta perspektiv.

Leverantörer av företagsteknik bör inte bara inrikta sig på att skapa fantastisk teknik utan först och främst ge kunderna tillgång till den senaste tekniken för att hjälpa dem lyfta sin verksamhet till nya höjder. De måste inse att hur coola produkterna och lösningarna än är måste dessa bidra ekonomiskt till att hjälpa företaget uppnå sin vision eller uppfylla sin uppgift –annars kan företaget lika gärna fortsätta tillverkningen av kattmat på samma sätt som tidigare.

Ekonomicheferna har en avgörande roll i den digitala omvandlingen av företagen

Detta faktum är orsaken till att ALE, en global leverantör av kommunikationsteknik, har ökat sina ansträngningar för att försöka nå ekonomicheferna direkt. Ekonomicheferna har ofta ansvaret för IT-organisationerna och att investeringarna i teknik skapar ett reellt värde. De brukar inte låta sig imponeras av coolhetsfaktorn. De är skeptiker som ser bortom hypen och går rakt på det värde en teknik kan leverera. Inget värde – inga inköp. Det är dessa egenskaper som har gett ekonomicheferna en avgörande roll i processen för digital omvandling. Det är alldeles för enkelt för ett företag som vill lägga till digitala möjligheter i verksamheten att göra detta genom att bara se till själva möjligheterna. Oj, titta – vi kan flytta vår infrastruktur till molnet och sänka våra CAPEX-kostnader! Vi kan utöka de processer som hanteras direkt av kunderna till mobila plattformar! Vi kan investera i IoT-sensorer för våra lager och få bättre koll på våra produkter!

Även om samtliga dessa möjligheter kan vara utmärkta ur en ekonomisk synvinkel investerar företagen ofta i dem innan man har gjort en ordentlig analys av vilka resultat de verkligen levererar. Företagen missar att avgöra om en viss teknik, oberoende av hur imponerande den är, passar för företagets omvandlingsuppgift.

Alla slutar dessutom som förlorare om kunderna följer mindre välbetänkta råd och investerar i de erbjudna teknikerna för att alltför sent inse att de inte betalar sig. Kunden spenderar då pengar i onödan till priset av en sur eftersmak. Återförsäljarna måste försäkra sig om att de inte offrar en långsiktig relation för en kortsiktig säljmöjlighet. Kunderna måste vara övertygade om att deras investeringar i de senaste nätverkslösningarna – från enhetlig kommunikation via smarta analystjänster till säkerhetstjänster för infrastrukturen – verkligen stärker deras verksamhet. Det är dessa anledningar som gör att ekonomicheferna och andra beslutsfattare involveras redan i ett tidigt stadium av processen.

Alla vägar leder inte till Rom

Om din organisation överväger att ta vägen mot digital omvandling vill du att denna väg ska förbättra företagets verksamhet och inte bara utöka dess IT-verksamhet. Välj ett företag som samarbetar med dig för att hålla koll på dessa två mål och ser till att dina investeringar i omvandlingen blir just investeringar och inte bara utgifter.

Tony Kontzer, ekonomi- och teknikskribent