4 av 10 svenskar är missnöjda med sin uppkoppling hemma

Bara 5 procent av svenskarna anser att de klarar sig en vecka utan internet hemma. Samtidigt upplever 4 av 10 att de har dåligt Wi-Fi-uppkoppling hemma.

Det visar nätverksföretaget D-Links undersökning där man tillfrågat 1067 svenskar om deras Wi-Fi-uppkoppling i hemmet.

Hela 32,1 % av svenskarna upplever att deras Wi-Fi-uppkoppling krånglar minst en gång i veckan. Och nästan 10 procent anser att deras Wi-Fi-uppkoppling strular dagligen. I genomsnitt upplever svensken att Wi-Fi krånglar två gånger i veckan.

Undersökningen visar att svenskarna upplever att Wi-Fi fungerar bättre och sämre i vissa delar av hemmet. 4 av 10 (41,8 %) upplever att deras Wi-Fi mottagning varierar beroende på vilket rum de befinner sig i hemma. 1 av 6 tror att den varierande mottagningen hemma beror på svajigt bredband samtidigt som att något fler, 1 av 5, tror att det beror på väggarnas tjocklek. Sämst upplever svenskarna att vi-fi fungerar i sovrummet (17, 8 %).

Undersökningen visar att de yngre ställer betydligt högre krav på Wi-Fi-uppkopplingens pålitlighet jämfört med de äldre. Hela 6 av 10 bland de yngre (16–24 år) upplever att de har problem med Wi-Fi hemma, jämför med endast 2 av 10 (22 %) bland de äldre (55+ år).

– Med tanke på att antalet uppkopplade enheter i hemmet ständigt ökar och att vi utnyttjar vårt Wi-Fi på ett mer krävande sätt än någonsin tidigare, med t ex enheter för det smarta hemmet, spel och streaming är belastningen hög på routrarna. Stabilt och snabbt Wi-Fi är en förutsättning för en bra användarupplevelse. Numera kan Wi-Fi-bekymmer åtgärdas ganska enkelt genom att t ex lägga till en extender i ett rum eller att byta ut sin befintliga router mot en som bättre kan hantera flera enheter och applikationer, säger Jonas Redin, D-Link Norden.

De vanligaste platserna i hemmet där svenskarna upplever dåligt Wi-Fi är:
1. Sovrummet (15,8 %)
2. Trädgården (13,6 %)
3. Köket (8,9 %)
4. Vardagsrummet (8,1 %)
5. Badrummet (5,9 %)

De fem främsta reaktionerna på dålig Wi-Fi-uppkoppling är att:
1. Stänga av och starta om routern (39,9 %)
2. Stänga av enheten de använder och starta om den (23,2 %)
3. Inget (12,8 %)
4. Skrika rakt ut i frustration (7,9 %)
5. Ringer upp sin bredbandsleverantör för att klaga (7,10 %)