15 minuter kan rädda ditt företag
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING 15 minuter kan rädda ditt företag

15 minuter kan rädda ditt företag

Publicerat av: Redaktionen

[KRÖNIKA] 15 minuter – är det en lång eller kort tid? Svaret på denna fråga varierar naturligtvis från individ till individ, och beror på en mängd olika omständigheter. En kvart är exempelvis inte tillräckligt med tid för att skriva koden till en ny applikation, men tillräckligt med tid för att planera ett möte eller skriva under ett avtal. 

Idag förbättrar höghastighetsinternet tack vare fiber och trådlösa nätverk vår kapacitet och ger oss möjlighet att göra varje minut av vårt arbete mer effektivt och lönsamt. Fel eller att sakna tillgång till data innebär med andra ord allvarliga problem som måste lösas så fort som möjligt.

Den tid som inte finns

Varje avbrott är en tidsförlust, som motsvarar olika värden för den enskilda och för verksamheten. I vardagen kan 15 minuter lätt förbises. Att missa bussen och få vänta i 15 minuter är knappast hela världen för de flesta människor. Tiden kan ägnas åt att läsa en bok, kolla mejlen, eller till med att dricka en kopp kaffe.IT-Finans.se

Men i företagets värld blir situationen mycket allvarligare, eftersom det som inte uppfattas som viktigt av individen kan vara oerhört viktigt för företaget. Ett exempel på detta är den finansiella världen, där det varje sekund omsätts miljonbelopp.  I denna värld av blixtsnabba affärer innebär minsta fel, som stoppar verksamheten bara en kort stund, att vinst kan vändas till förlust och resultera i oåterkalleliga konsekvenser. Nedtid kan även påverka aktievärden och risken för fientliga övertaganden kan öka när aktien påverkas negativt.

Denna situation inträffade när ett stort socialt nätverk skulle börsintroduceras. Oväntad stor efterfrågan orsakade ett fel i NASDAQ-systemet, vilket ledde till att bolagets aktier började handlas cirka 30 minuter senare än planerat. För en enskild människa är det en lunch, men för ett företag innebär det oförutsedda tidsförluster – denna halvtimme med driftstopp resulterade i förluster på 115 miljoner dollar.

Dessvärre är händelsen inte unik. Att IT-systemen går ner kan hända vem som helst. Företag måste därför snabbt kunna återställa data för att fortsätta tillhandahålla sina tjänster utan avbrott.

Vinster i kablarna

Idag måste fler och fler företag tillhandahålla sina tjänster till kunder dygnet runt, året om. När det gäller IT riskerar företag som förbiser dessa krav att se sina konkurrenter dra ifrån.

Naturligtvis är stora internationella IT-företag väl skyddade och tål ett sådant slag. Men små och medelstora företag bryr sig mindre om att säkerställa kontinuerlig tillgång till data och återställningshastighet. Det kan leda till att driftstopp förekommer oftare och att det tar mer tid att återuppta arbetet, vilket i sin tur resulterar i krympande vinster och förlorade affärsmöjligheter. På sikt kan det leda till att företaget går i konkurs.

I takt med tiden

2016 Veeam Availability Report, som bygger på intervjuer med mer än 1 000 IT-chefer, visar att det genomsnittliga driftstoppet för kritiska applikationer är nästan två timmar, medan det för icke-kritiska applikationer är nästan sex timmar.

Dessa avbrott kan vara exceptionellt kostsamma. Ett exempel är en stor brittisk bank som under de senaste åren drabbats av upprepade systemfel, vilket har gjort att kunder inte kan ta ut pengar från uttagmaskiner, att pengar försvinner efter att IT-system stängts ner, samt IT-fel med rekordböter och ersättningskostnader till följd.

Driftstopp av den magnituden utgör ett globalt hot mot ett ökande antal företag. 84 procent av de tillfrågade i 2016 Veeam Availability Report är väl bekanta med tillgänglighetsproblematiken (gapet mellan kapaciteten hos återställningsmöjligheterna och kundernas behov). Resultatet bekräftade att det är nödvändigt att förbättra de befintliga IT-resurserna och uppnå ett RTPO-index (recovery time and point objectives) på högst 15 minuter.

Om företag lyckas uppgradera lagring och användningen av teknik i modern programvara i tid, kan de uppfylla alla moderna företags krav och bli ett Always-On-företag. De måste vara medvetna om att det inte spelar någon roll hur många människor som arbetar i företaget, eller hur stora dess intäkter är. Framgång kan endast uppnås genom att strategiskt investera i utvecklingen av IT-infrastruktur.

Användningen av modern teknik har gett företagen möjlighet att leverera högkvalitativa tjänster som uppfyller dagens normer till sina kunder. Detta är det enda sättet för ett företag att garantera att återställningen av kritiska applikationer inte tar mer än 15 minuter – den tid det tar att dricka en kopp kaffe, men för företag att tjäna miljoner.

Peter Källkvist, Nordenchef Veeam Software

 

Relaterade Artiklar