​Tänk strategiskt – gör digitaliseringen till en kärnfråga

Företag talar i dag mycket om snabba leveranser, plattform som tjänst, att knyta ihop verksamheten och sakernas internet (IoT).

Med tanke på de stora datamängder och den service man måste hantera är också maskininlärning en av de stora frågorna. Hur kan man använda information och fylla kundernas behov på ett intelligent och effektivt sätt?

– Vår vision är att koppla samman människor, affärer och saker genom egna innovationer men också genom partnerskap. Ett exempel är Apple som vi samarbetar med för att skapa bättre användarupplevelser, berättar Jesper Schleimann, CTO på SAP Norden.

– Vi har investerat runt två miljarder euro i SAP Leonardo som gör det enklare att integrera sina produkter med IoT. Och med SAP:s molnbaserade plattform kan företag arbeta på ett intelligent sätt med maskininlärning genom hela organisationen, fortsätter han.

Jesper Schleimann anser att nummer ett för företag som vill hänga med i utvecklingen är att tänka strategiskt rätt. Digitaliseringen måste vara en kärnfråga. Han berättar att SAP har lanserat sajten www.digitaltransformation.com där företag kan gå in och kostnadsfritt testa hur de ligger till och identifiera sina svaga punkter. Det är ett bra beslutsunderlag för styrelser som behöver övertygas.

Det andra ett företag bör göra enligt Jesper är att verkligen se till att verksamheten utgår från kundernas behov. Genom att identifiera kundbehoven och sedan utveckla utifrån dem ser man lättare var processerna behöver förändras och bli mer flexibla. För det tredje är det viktigt att bygga piloter, testa och få kundernas återkoppling. Men också den processen måste vara snabb.

– Den stora trenden i dag är den allt snabbare förändringstakten. Hur ska ett företag organiseras för att snabbt kunna möta förändringarna – och hur ska man slimma organisationen? Amazon brukar säga att ingen arbetsgrupp ska vara större än att de blir mätta på två pizzor. Det är också oerhört viktigt att samverka med externa aktörer och nätverk för att snabbt uppfatta nyheter, säger Jesper Schleimann.

– Vi är ett starkt företag – en stor organisation som ser oss själva mer som en plattformsleverantör än en programutvecklare. Ändå är det viktigt för oss att samverka med ledande teknikföretag runt om i världen för att hantera förändringstakten. I dag kan du arbeta med SAP-teknik på de tre största molnplattformarna i världen – Amazon, Google och Azure. På så sätt kan också våra kunder dra nytta av den snabba utvecklingen, avslutar han.