​E-postadresser utan företagsnamn upplevs oseriösa

Företag med e-postadresser som avslutas med hotmail.com, gmail.com eller telia.com upplevs som oseriösa, omoderna och opålitliga av nära 60 procent av svenskarna.

Det visar en undersökning som webbhotellet Loopia genomfört under 2017.

– Företag som låter e-postadressen innehålla företagets domännamn istället för e-postleverantören har större chans att uppfattas som professionellt av blivande kunder. De behöver inte heller associeras med gratistjänster för e-post eller uppfattas som oetablerade på grund av att domänen som leder till företagets hemsida saknas i e-postadressen, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

E-post är den överlägset vanligaste kommunikationstjänsten i Sverige enligt en rapport från IIS. Hela 97 procent av svenskarna använder e-post och sju av tio gör det dagligen. Utvecklingen av e-postanvändandet har sett ungefär likadan ut under de senaste tio åren där omkring 95 procent använder e-post och strax under 70 procent gör det dagligen.

– Att skapa en e-postadress som innehåller företagets domännamn är ett både enkelt och billigt sätt att stärka företagets trovärdighet. Varför många företag ännu inte gjort det kan bero på att de inte känner till hur enkelt det faktiskt är och hur högt det värderas hos potentiella kunder, säger Jimmie Eriksson.

Guide: Skapa en professionell e-postadress till företaget

  1. Registrera ett domännamn till företaget (förslagsvis ett som överensstämmer med företagsnamnet för enklare igenkänning).
  2. Beställ en e-posttjänst eller webbhotell hos valfri leverantör och skapa e-postadresser i stil med förnamn.efternamn@dittdomännamn.se, info@dittdomännamn.se, etc.
  3. Tips! Välj att vidarebefordra mail från en e-postadress till en annan. På så vis hamnar alla inkomna mail i samma inkorg och underlättar e-posthanteringen.